Skivrecensioner

"Songs of Experience lyfter som mest i de båda riktigt avskalade spåren som inleder och avslutar."

U2

Songs of Experience

(Universal)

Betyg: 3

---

Om inte U2:s uppblåsthet är det största öppna målet sedan Peter Forsberg satte den där straffen i Lillehammer, vad skulle då vara det? Ta förra albumet som lanserades genom att kallhamrat cementeras in i en halv miljard Itunes-användares låtbibliotek och gav upphov till en myriad av protesterande memes. Min favorit är ”2008 och U2 försöker införa nya medel för att få folk att sluta ladda ner deras musik olagligt. 2014 och folk försöker ta till nya medel för att hindra U2 att ge bort sin musik gratis”. Eller Bonos välgörenhetsarbete som redan retat gallfeber på en hel generation cyniker, vilket inte lär bli bättre när det tydligen fanns utrymme att lägga undan en hel del kosing i skatteparadiskonton.

Och visst är det extra allt med allsångskörer och hela baletten, men det går inte att komma ifrån att de kan sina grejor. Gänget balanserar visserligen nära känslan av jämntjock rock där det mer är produktionen än melodierna som aspirerar på arenaprefixet, men samtidigt är det effektivt och förvånande habilt när irländarna för fjortonde gången utforskar albumformatet.

Jag hade bara önskat att de oftare vågat lämna kvar fläsket i kylen. Songs of Experience lyfter som mest i de båda riktigt avskalade spåren som inleder och avslutar. Framförallt 13 (There is a Light) är riktigt fin med stilla, kluckande rytm och piano, samt inte minst en strålande sånginsats av Bono. Även han måste ha blivit överraskad av att det fanns så grymma nyanser i det lågmälda registret. Men inte ens här i gruppens mest avskalade inkarnation tappar de bort sin omistliga intuition för poser och dramatik och det är i den dynamiken som skivan drabbar som mest.

Samma gäller även öppningsspåret, den läckert korta Love is All We Have Left, för en gångs skull med autotunad sång som känns motiverad. Det skulle vara kul om U2 någon gång gjorde en skiva som lät mer som Johnny Cashs version av One än en som återigen försökte härma originalet. Tills dess får vi nöja oss med att U2 gjort sin starkaste insats det här decenniet.

Rätta oss
Aktuell artikel (1 av 1)
U2: Starkare än på länge