Skivrecensioner

"Tribulation tillför något oerhört efterlängtat under det paraply som samlar metals alla förgreningar."

Tribulation

Down Below

(Century Media)

Betyg: 5

----

Under de dryga 15 år som den Arvikafostrade kvartetten existerat har gruppen gått från penseldrag av typisk death metal-karaktär, till att i dag arbeta utifrån en betydligt bredare palett. För mig, personligen har det varit en ren fröjd att höra konstellationen på senare år kombinera det bästa från några av min ungdoms flitigast spelade band, närmare bestämt Misfits, The Kovenant och Type O Negative. På så vis var det inga svårigheter att välja ut 2015 års stora höjdpunkt, Children of the Night.

Men Adam Zaars, Jonathan Hultén, Johannes Andersson och Oscar Leander är inte en genialisk formation enbart för sina bombastiska, teatraliska och ödesdigra bidrag till subgenren där de regerar, utan tillför något oerhört efterlängtat under det paraply som samlar metals alla förgreningar: en neutralisering i en så ofta testosteronpräglad kultur. Tribulation är nämligen långt ifrån beroende av samma machoattityder som många av sina gelikar, när även estetiken och textförfattandet talar ett språk som ilar ända ner i sista ryggkotan – och inte heller Down Below innehåller några kompromisser på samtliga fronter.

Utan att vränga om orden, är det ett måste att lyfta fram de inledande spåren The Lament, Nightbound och Lady Death som rent ut sagt förbaskat vassa öppningsnummer. Inte en enda melodislinga har hamnat på tvären, utan faller utomordentligt på plats i takt med vokalisten tillika basisten Johannes Anderssons intensifierande stämma och Leanders punkterande insatser bakom trummorna. Redan här har faktiskt värmlänningarna överträffat sig själva. Dels för den takbräckande, atmosfäriska inramningen, och dels för ett djävulskt driv som är generöst med detaljer. Och när starka kort som Cries from the Underworld, med sina ljuvliga harmonier, och det progressiva monstret Here Be Dragons följer i en mästerlig låtkavalkad som denna går känslan från bortskämd till generande.

Om det är ett band som sätter ribban ordentligt högt, är det utan tvekan Tribulation – som nu är i sitt absoluta esse.

Rätta oss
1 / 1