Skivrecensioner

"Trots att texterna innehåller subjektiva, specifika berättelser finns hela tiden glipan där: den viktiga öppningen för lyssnarens tolkning."

Anna Ternheim

All the way to Rio

(Universal)

Betyg: 4

---

Sedan debuten slog ner som en blixt 2004 har Anna Ternheim vunnit en mängd priser, släppt flera hyllade album och spelat världen runt, men för mig är hon för alltid en stjärna huvudsakligen på grund av den underbara covern på Broder Daniels Shoreline, från 2008.

All the way to Rio visade sig bli en lång process. Ternheim skrev texterna mestadels i Brasilien och åkte sedan till Sverige, samlade ihop musiker hon alltid velat samarbeta med, spelade in massa material, hittade ingen riktning på det, lät det ligga. Väl tillbaka i hemmet i New York träffade hon fotografen Jacob Felländer och fastnade för hans poetiska foton av bergsmassiv i Himalaya. Båda jobbade med det drömska och det mörka, och mötet gav ny kraft till musiken. LP:n släpps nu med en 20-sidig booklet med Felländers bilder.

Ternheim har längs vägen släppt det countryaktiga inslaget som är så vanligt hos singer/songwriters och hittat ett modernare sound. Man känner genast igen henne, men All the way to Rio är mörkare än tidigare verk och har fler effekter; svävande rymdljud, durrande strängar, ekon, och så de vanliga entoniga gitarrerna. Skivan är ojämn men en riktigt fin ny version av hennes tidigare låt Keep me in the dark imponerar, med snygg orgel och ett mäktigt långt outro.

Ternheim har vunnit välförtjänta titlar för lyriken som fortfarande är bra. Trots att texterna innehåller subjektiva, specifika berättelser finns hela tiden glipan där: den viktiga öppningen för lyssnarens tolkning, och speciellt spåret Holding on ger mig tusen tankar. Det är något med textens sparsamhet och möjliga ilska i kombination med det stegrande kompet, kraftfullheten, intensiteten. Ternheim är känd för sina stillsamma, enkla låtar med vacker sång, men de har fler lager. Och ett material som kan tyckas spretigt blir i slutändan fint sammanhållet och något av ett konstverk.

Rätta oss
1 / 1

Anna Ternheim.