Få tillgång till plusartiklar på alla våra sajter - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Fredag, 19 januari - vecka 3
Säffle

Wermlands mejeri surfar in i ett nytt år med blandade produkter

Foto: Lars Swanö

Tro´t eller ej, Yngve Gustafsson dricker knappt av mjölken.

– Det gör desto fler personer, konstaterar den firade vd:n för Wermlands mejeri i Nysäter.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Så han slår fast att kundmakt knappast kan visa sig tydligare än den har gjort för den värmländska satsningen som for iväg som en nyårsraket.

– Vi hade tänkt oss en produktion på 9 000 liter per dag men var på två månader uppe i 19 000.

Det var för ganska exakt två år sedan.

– Vi ökade under våren 2016 till 23 000 liter och var i november uppe i 26 000, den nivån vi skulle hamna på för att det passar produktion och mejeri bra.

Kunderna, dessutom.

– Ja, just det. Det är inte vi som väljer mjölkpaket åt dem, utan de själva. Jag tror det är varumärket som gör det, säger Yngve Gustafsson.

Andra menar att det är ostmästaren från Mangskog, mejerierna i Arvika och Karlstad, som ligger bakom framgången, handplockad till jobbet som han blev och utsedd till årets värmlänning 2016.

– Det har jag fortfarande svårt att ta in, säger Yngve som snabbt involverar mejeriets nio anställda i succén med det vita guldet från värmländska gårdar som gick från ord till handling i november 2015.

– Här är det vi som tar beslut, inte jag.

Det ser onekligen spaciöst ut på kontoret. Sparsmakat som det är. En hylla med pärmar, ett skrivbord och 64-åringen som inte längre ägnar en tanke åt pensionen. Han behöver nog gå ut till de andra på jobbet ibland, kan man tänka.

Årets värmlänning sätter Yngve in i ett annat perspektiv.

– Mjölken härifrån ger eko.

Eko handlar det däremot inte om.

– Värmlänningen är inte nog intresserad, bara tio procent väljer den typen av vara och för oss handlar det om att komma upp i volymer för att bli lönsamma. Det var därför vi tidigt valde bort smöret, och inte har tänkt tanken ut med yoghurt. Det finns redan 30 sorter i butikshyllorna att välja på.

Så mjölk, grädde, fil och glassen, som en följd av överskottsgrädde utom i juletid, får räcka. Om inte förpackningarna med iskaffe på Yngves kontor skvallrar om något annat?

– Det är väl onödigt att Löfbergs ska tappa upp paketen i Österrike.

Han säger inte så mycket mer om den saken, men han medger att blandprodukter ("det förs diskussioner") är aktuella.

– Laktosfritt tittar vi på, naturligtvis.

Nästa år, kanske. Inom rimliga gränser.

– Vi sitter rätt bra i båten nu, ligger på en skaplig hög produktion och kommer att höja omsättningen med sju miljoner till 70 miljoner i år.

Resultatet hamnar i häradet åtta miljoner.

Genom fönstret från Yngve Gustafsson kontor kan man på andra sidan landsvägen se macken som slog igen, för att kunderna blev för få.

Yngve läser tankarna och hälsar att någon butiksförsäljning för Wermlands mejeri AB blir det inte i Nysäterskurvan.

Varorna säljer desto bättre i Värmland som den landskapsangelägenhet mejeriet är och ska förbli.

– Två butiker, i Gullspång och Åmål, har vi kompromissat med. På Toria i Torsby och Icabutikerna i Glava och Gunnarskog har vi inte tagit oss in. Annars finns vi överallt.

Det måste vara en härlig känsla att fira in det nya året med.

– Vi har surfat på vågen av närproducerat sedan vi körde i gång. Men vi är vakna för det som komma skall.

Rätta oss
1 / 3

Klappat och klart för ett gott nytt mjölkår. Yngve Gustafsson, firad vd vid Wermlands mejeri, konstaterar att det gäller att vidmakthålla positionen.

2 / 3

Grädden blev ett lyckokast efter mjölksatsningen. Men det blev också grädde över. Det ledde till mejeriets satsning på glass.

3 / 3

"Vi sitter bra i båten nu" konstaterar vd:n.

Aktuell artikel (1 av 8)
Wermlands mejeri surfar in i ett nytt år med blandade produkter

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!