Få tillgång till plusartiklar på alla våra sajter - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Onsdag, 17 januari - vecka 3
Rally

Fler hästkrafter, högre ljud – och häftigare utseende.

VM-säsongen 2017 bjuder på den största förändringen av bilreglementet på många år. Här är allt du behöver veta om förändringarna.

Jari-Matti Latvala såg lite smått lyrisk ut när han ombads beskriva den nya generationens World Rally Cars under premiärveckan i Monaco.

– Det här är troligen den mest spännande säsongen på 20 år. Det går i cykler i rally-VM, cykler på cirka sju år. Förr hade vi grupp 4, sen kom grupp B följt av grupp A, WRC och till slut WRC med 1,6-liters turbomotorer. Nu får vi bilar med mer aerodynamik och fler hästkrafter. Jag tror att alla håller med mig när jag säger att bilarna ser riktigt intressanta ut, sade Latvala.

Han var inte ensam om att jämföra årets modeller med grupp B-bilarna som kördes 1982–1986. Det var då motorstarka modeller som Audi Quattro, Lancia Delta och Peugeot 205 T16 fick rallyentusiasterna att dregla. Men även om den tidens bilar hade fler hästkrafter gick de i regel inte snabbare än dagens bilar som har fler tekniska hjälpmedel.

Grupp B-bilarna hade runt 500 hästkrafter – dagens bilar har cirka 380 vilket är runt 60–70 mer än den förra modellen WRC.

Förutom aerodynamiken är den aktiva centerdifferentialen en stor skillnad jämfört med bilarna som rullade 2011–2016. Centerdiffen ser till att automatiskt fördela kraften mellan de fyra hjulen vilket kort och gott gör att bilen kan köras snabbare i framför allt kurvor.

Dessutom är turborestriktorn större numera, från 33 till 36 millimeter. Det finns även en diffuser vid avgasröret och bilarna låter dessutom mer än tidigare.

2017-modellerna är även bredare än de föregående WRC-ekipagen, vilket ska öka säkerheten, men samtidigt har vikten kapats ned till minimivikten 1 190 kilo. Det är 25 kilo mindre än föregångaren.

Maxvikten är 1 350 kilo inklusive förare och co-driver.

– Det kommer att bli en större show i år. Bilarna ser mer spektakulära ut och är lite snabbare. Ljudet är fantastiskt och för oss förare borde utmaningen bli lite större, säger världsmästaren Sébastien Ogier.

1 / 9

De nya WRC-modellerna uppradade framför casinot i Monte Carlo. 2017-modellerna bjuder bland annat på fler hästkrafter, mer aerodynamik och de låter även högre än föregångarna.

2 / 9

TOYOTA GAZOO RACING

Bil: Toyota Yaris WRC.

Förare: Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen och framöver även Esapekka Lappi.

Stallchef: Tommi Mäkinen.

Längd: 4 085 millimeter.

Bredd: 1 875 millimeter.

Hjulbas: 2 511 millimeter.

Omdöme: Nykomlingen Toytota, med den kortaste bilen i fältet, fick en drömstart efter 17 års frånvaro från VM när Jari-Matti Latvala blev tvåa i Monte Carlo. Juho Hänninen hade dessförinnan imponerat i början av tävlingen innan han fick närkontakt med ett träd. Trots hårt jobb in i det sista verkar Toyotan vara bättre än belackarna har siat om – samtidigt är Monte Carlo-rallyt inte den bästa måttstocken för resten av säsongen.

Utseendemässigt är det som en Dr Jekyll & Mr Hyde-upplevelse. Framifrån ser Yarisen ganska beskedlig ut men baktill ståtar bilen med en monstruös vinge som skiljer sig lite mot de andra bilarna. Inte jättesnyggt estetiskt om vi ska vara ärliga, men kanske effektivt. Färgkombinationen rött, svart och vitt är Toyota i ett nötskal. Lite väl anspråkslöst kanske.

3 / 9

Jari-Matti Latvalas Toyota Yaris WRC sedd bakifrån.

4 / 9

M-SPORT WRT

Bil: Ford Fiesta WRC

Förare: Sébastien Ogier, Ott Tänak, Elfyn Evans (DMack), Mads Østberg, Martin Prokop (privatsatsning).

Stallchef: Malcolm Wilson.

Längd: 4 130 millimeter.

Bredd: 1 875 millimeter.

Hjulbas: 2 493 millimeter.

Omdöme: Privatteamet M-Sport fick en drömstart med världsmästaren Sébastien Ogier ombord. Ogier vann Monte Carlo-rallyt och samtidigt visade Ott Tänak, länge på väg mot andraplatsen innan ett motorhaveri tvingade ner honom till tredjeplats, att farten i bilen onekligen finns där. Malcolm Wilson ser ut att ha gjort helt rätt när han gjorde precis allt för att värva Ogier till teamet och fransmannen verkar ha vetat vad han gjorde när han valde att sätta sig i en Ford. Frågetecken för tillförlitligheten kan dock resas efter Tänaks bekymmer – men det är knappast något ovanligt när det kommer till nya bilar.

Ogier kör en Red Bull-utsmyckad bild medan Tänak använder sig av en läcker blåsvart färgkombination. Båda ser riktigt bra ut och bilen i stort är snygg men ser lite för ”snäll” ut framifrån.

5 / 9

Sébastien Ogiers Ford Fiesta WRC sedd bakifrån.

6 / 9

HYUNDAI MOTORSPORT

Bil: Hyundai i20 WRC.

Förare: Thierry Neuville, Hayden Paddon, Daniel Sordo.

Stallchef: Michel Nandan.

Längd: 4 100 millimeter.

Bredd: 1 875 millimeter.

Hjulbas: 2 570 millimeter.

Omdöme: Hyundai kommer med sin tredje WRC-modell på fyra år och av allt att döma är det koreanska märkets bästa bil hittills. Konstigt vore kanske annars efter den utvecklingskurva Hyundai har haft. Thierry Neuville imponerade stort i Monte Carlo innan en liten, liten närkontakt med ett brofäste förstörde chanserna till seger. Hayden Paddon fick också en tuff start med en avåkning som resulterade i en åskådares död medan Dani Sordo körde så där lagom snabbt och samlade poäng.

Hyundai ser ut att kunna fajtas om VM-titeln i år och bilen i sig är snyggast bakom Citroën. Den ser riktigt fräck och aggressiv ut framifrån. Hade det inte varit för färgerna (även om man börjar vänja sig) hade det varit full pott där.

7 / 9

Thierry Neuvilles Hyundai i20 WRC sedd bakifrån.

8 / 9

CITROËN RACING

Bil: Citroën C3 WRC.

Förare: Kris Meeke, Stéphane Lefebvre, Craig Breen.

Stallchef: Yves Matton.

Längd: 4 128 millimeter.

Bredd: 1 875 millimeter.

Hjulbas: 2 540 millimeter.

Omdöme: Fågel eller fisk? Monte Carlo-rallyt blev inte den succé vi har vant oss vid att Citroën gör när de lanserar en ny WRC – inte minst efter ett års testuppehåll. Men samtidigt låg Kris Meeke på en andraplats i tävlingen när tre sträckor var avverkade och innan han stötte på patrull. Citroën blir nog definitivt att räkna med även den här gången.

Utseendemässigt påminner den mycket om racingbilen som Citroën har använt i WTCC – och den är riktigt läcker. Dessutom ser den väldigt brutal ut utan att det blir för mycket. Rött och svart med några fläckar vitt gör gott för det visuella helhetsintrycket.

9 / 9

Kris Meekes Citroën C3 WRC sedd bakifrån.

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!