Få tillgång till plusartiklar på alla våra sajter - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Tisdag, 16 januari - vecka 3
Nyheter

Vännernas val viktigast

Foto: Peter Bäcker

Det är de psykologiska faktorerna som styr vad och om vi handlar eko-varor eller kör en miljöbil, inte priset. Det visar en forskning som nyligen presenterades.

Artikeln fortsätter efter annonsen

– I del ett av vår forskning deltog 200 personer. De fick bland annat fick frågan vad som påverkade dem vid ett val av varor, berättar Per Kristensson, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet.

– Frågan ställdes till dem utanför kassorna på Ica Maxi, som vi har samarbetat med i undersökningen. De fick några alternativ att välja mellan och de som var med trodde att det var priset som gällde vid val att en vara som skulle få dem att ändra sitt beteende. Men det visade sig vara fel, den största drivkraften var sociala faktorer som spelade in.

Forskningen om vad som påverkar vårt val när vi handlar startade för cirka tre år sedan och sammanlagt har cirka 1 000 personer deltagit.

Psykologiska faktorer är mer avgörande än pengar för att människor ska ändra sitt beteende. Ändå tenderar beslutsfattare, marknadsförare och folk i allmänhet att tro att ekonomiska skäl är de viktigaste menar Per Kristensson.

I sin forskning om vad som får oss att handla ekologiska varor, har Per Kristensson kommit fram till några faktorer som får oss att ändra vårt beteende. Att "alla" andra gör på ett visst sätt är ett viktigt skäl för förändring. Ett annat skäl är om ditt handlande är synligt för andra runt omkring. En tredje orsak är om ditt handlande stämmer in i bilden av dig själv.

– Vi påverkas av vårt sociala liv. Till exempel när du träffar vänner över en middag och ni börjar prata om vad vi köper till en fredagsmiddag. Så kommer samtalet igång om att du köper ekologiska produkter och din bordsgranne berättar att det gör även hen och då påverkas de andra runt middagsbordet av det. Nästa gång du handlar så tänker du inte att den andra varan var 1,50 billigare utan av att din vän köpt den du tittar på och din vän var nöjd med den, säger Per Kristensson.

Per Kristensson menar att organisationer behöver ändra sin syn och att forskningen är relevant för alla som vill ändra människors beteende, oavsett om det är företag, organisationer, stat eller landsting.

– Vill till exempel staten att vi ska åka mindre bil är det viktigare att påverka samhällsnormer än skattesatser. Många organisationer behöver reglera sin förställning av att det är ekonomiska faktorer som styr beteendeförändring, till att psykologiska faktorer är viktigare, säger Per Kristensson.

Rätta oss
1 / 1

”Ett reslutat av att vi handlar mer ekologiskt är att priserna har förändrats. Det visar bananpriset som här idag, ekologiska och icke ekologiska bananer kostar lika mycket”, säger Per Kristensson.

Aktuell artikel (1 av 8)
Vännernas val viktigast

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!