Torsdag, 21 september - vecka 38
Sunne

Kafferepet som affärsidé

Det började som en blogg, var det ska sluta vet hon inte. Men Susanne Eklund, som driver bloggen Granne med Selma, vet så mycket som att det finns ett stort behov av verkliga möten. Gärna sådana som bottnar i tradition, som ett riktigt gammaldags kafferep. En tanke och affärsidé som gjorde henne till en av finalisterna i Ramp 2010.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Hon och maken Raymond köpte det gamla huset i Stavik, Östra Ämtervik 1992. Ett gigantiskt renoveringsprojekt som ledde till att hon etablerade ett varumärke som kan leda till i princip vad som helst, eller det hon vill.

För efter många frågor om de är färdiga med huset, bestämde hon sig för tre år sedan, att starta en blogg, för att nära och kära skulle kunna följa renoveringen. De bor i Östra Ämtervik, fågelvägen bara någon kilometer från Mårbacka så bloggnamnet blev Granne med Selma.

– På något sätt blev den jättepopulär, och nu har den över en halv miljon besökare, säger Susanne Eklund.

Att hon sedan tog steget från internet och bloggen till jordnära fysiska möten kom ur tanken att det skulle vara kul att ställa till med kafferep. Hon lade ut en inbjudan på bloggen och fick ett gensvar hon inte kunnat drömma om. Flera gäster bokade sig också för året därpå, alltså 2009 och det var då de fick nästa idé. Att bygga om det gamla stallet och skapa en permanent lokal för kafferepen och andra möten.

– Jag har alltid tyckt om traditioner och jag tror att det finns ett stort behov av den trygghet som de ger.

Susanne Eklund tror att det är viktigt att skapa möjligheter att sitta ner, njuta och ta det lugnt i kontrast till den kafferast många är van vid. Med en halvliter kaffe i mugg, ett gigantiskt muffins till, och i värsta fall vid skrivbordet.

Vid hennes kafferep väljer gästerna själva en kopp med fat, får sju sorters kakor, vetebröd bakat samma dag för att väcka doftminnena till liv, tårta som avslutning och gott om tid att umgås.

Men hon framhåller att det inte handlar om caféverksamhet i den meningen att det är öppet dagligen. För henne är det viktigt att varje tillfälle är speciellt och att gästerna känner det.

Efter en intensiv sommar är stallet snart klart. Och nästa sommar ska även projektet i projektet, exklusiv övernattning i mycket liten skala, vara klart. Även det en del i affärsidén som gjorde henne till finalist i Ramp 2010. Inovas tävling som chokladfabrikören Shakir Al-Muhammadawi vann.

För Susanne Eklund har Ramp varit betydelsefull på flera sätt.

– Under festen frågade en person om jag vet att jag är i wellness-branschen, och nu vet jag det, säger hon och ler.

Rätta oss
1 / 1
Kaffestunden på traditionellt vis väcker minnen och skapar välbehag. Något som Susanne Eklund har insett att många behöver. Hennes kafferep har blivit en succé bland besökarna och affärsidén gav henne också en finalplats i Ramp 2010.
Aktuell artikel (1 av 4)
Kafferepet som affärsidé

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!