Söndag, 24 september - vecka 38
Nyheter

Slut med snabbtåg till Oslo fyra år framåt

Foto: Håkan Strandman

Efter många diskussioner om kommande banarbeten på järnvägen norr om Oslo har SJ nu bestämt sig för att sluta köra snabbtåg och gå ner till två vanliga loktåg om dagen i stället.

– Väldigt bekymmersamt, säger Ingela Larsson, ansvarig för infrastrukturfrågor på Handelskammaren i Värmland.

Artikeln fortsätter efter annonsen

– Vi var ju glada att snabbtågssatsningen kom igång. Den har ökat tågresandet mellan Karlstad och Oslo med 130 procent. Våra företagare har vant sig vid att kunna åka snabbtåg till Oslo och nu blir det ett uppehåll på fyra år. Det är jättelång tid och vi vet inte hur resvanorna förändras under den tiden, fortsätter Ingela Larsson, som betonar att Handelskammaren har bra kontakter med SJ.

Hon hoppas också att SJ:s fortsatta diskussioner med norska Banverket, Bane Nor, ska leda till en lösning. Just nu ser de dock inte ut att göra det.

– Vi har haft diskussioner med Bane Nor hela tiden och de fortsätter. Men för planeringen av nästa års trafik var vi tvungna att sätta ner foten, säger Anders Larsson, affärschef på SJ.

– Vi tar en paus och planerar Oslotrafiken med loktåg, det vill säga vanliga Intercitytåg. Det blir två turer i vardera riktning, med ett morgon- och eftermiddagståg, eftersom banan kommer att vara avstängd 9.30-14 varje dag under banarbetena. Vi kan inte ha snabbtåg som blir ”inlåsta” på stationen i Oslo. Då har vi bättre användning för dem på andra håll, säger Anders Larsson.

Denna paus ser dock ut att bli fyra år lång. Och det beror på att Bane Nors arbete utmed järnvägen till Oslo dels försenats, dels beräknas ta längre tid.

– Först var det sagt att de skulle starta 1 januari 2018 och ta 24 månader. Men nyligen kom besked om att de ska starta 1 oktober nästa år och pågå 36 månader i stället, säger Anders Larsson.

Därmed påverkas tågtrafiken till och med 2021 eftersom tidtabellerna fastställs kalenderårsvis. Snabbtågen Karlstad-Stockholm påverkas dock inte.

– Nej, den trafiken fortsätter som hittills. Och jag vill verkligen poängtera att vi inte ger upp snabbtågstrafiken till Oslo. När banarbetena är klara vill vi göra en storsatsning och köra åtta turer åt vardera håll varje dag.

• Kan det hända tidigare än om fyra år?

– Tidtabellerna spikas 22 september. Sedan ska Bane Nor prata med alla aktörer under oktober. Blir det nya förutsättningar så får vi ta det i övervägande. Vår ambition är att korta ner avbrottet, säger Anders Larsson.

Lars Mejern Larsson (S), ledamot i riksdagens trafikutskott, är besviken över nyheten om Oslotågen.

– Riktigt olyckligt! Snabbtågen har ju varit en jätesuccé. Jag har åkt flera gånger och det har nästan varit fullsatt varje gång.

En del av dessa Osloresor har handlat just om att försöka påverka banarbetena på den norska järnvägen.

– Vi är ju överens om att spåren måste rustas upp, men vi har försökt få dem att göra de här arbetena nattetid. Hittills har de inte velat göra det på grund av att de värnar om fisketåget från Nordnorge till Oslo som går nattetid, säger Lars Mejern Larsson, som tänker ta upp frågan igen vid ett möte med infrastrukturminister Thomas Eneroth i dagarna.

– Vi måste ta nya kontakter med norrmännen.

Rätta oss
1 / 1

Från och med 2018 är det slut med snabbtåg till Oslo. SJ tar en paus i trafiken och kör två Intercitytåg om dagen i stället. Pausen beror på bytet av kontaktledningar under dagtid och ser ut att bli fyra år lång.

Aktuell artikel (1 av 8)
Slut med snabbtåg till Oslo fyra år framåt

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!