Tisdag, 26 september - vecka 39
Nyheter

Lättnadens suckar – nya slussar med i planen

Foto: Peter Bäcker/VF arkiv

När Trafikverket presenterade sitt förslag till infrastrukturplan för de kommande tolv åren på torsdagen fanns nya slussar i Trollhätte kanal med.

Det fick ett antal värmlänningar att dra en lättnadens suck.

Artikeln fortsätter efter annonsen

– Ja, vi har suttit som på nålar här och väntat. Skulle slussarna inte ha varit med så hade det inneburit slutet för Vänersjöfarten, säger Ingela Larsson, kommunikationsansvarig på Handelskammaren Värmland.

– Lugnad är nog rätt ord. Jag har ju trott att det här förslaget ska vara med, men det är väldigt positivt och skönt att få beskedet att de finns med, säger Göran Lidström, vd för Vänerhamn.

Trafikverkets förslag är att de nuvarande slussarna, som har en beräknad livstid till max år 2030, ska ersättas av nya slussar under den kommande planperioden.

– Oerhört positivt för Valmets verksamhet. Vi kan ju inte transportera våra yankeecylindrar på annat sätt än med sjöfart, säger Erik Kornfeld, platschef på Valmet i Karlstad.

– Men vi får komma ihåg att detta är ett förslag. Vi kan inte andas ut förrän beslutet väl är fattat, men det är bra att de lyssnat på oss så här långt.

Ingela Larsson på Handelskammaren Värmland är inne på samma spår:

– Ja, nu kommer nästa arbete för oss. Vi måste vara med och bevaka att det blir nya slussar. För nu när förslaget presenterats så kommer många över hela landet skrika att deras projekt inte prioriterats nog högt. Vi måste se till så att de värmländska projekten finns med ända till beslut.

Andra projekt av vikt som Ingela Larsson hunnit se direkt efter torsdagens pressträff där Trafikverket och regeringen presenterade transportplanförslaget är reinvesteringar och underhåll på järnvägen mot Norge, samt investeringar i Fryksdalsbanan och E45.

– När det gäller Värmlandsbanan får vi väldigt tydliga signaler från våra medlemmar att de inte tycker att det går att lita på tåget. Så för Värmlands attraktivitet är det jätteviktigt att det görs något åt den järnvägssträckan som har några av de största kapacitetsbristerna i Sverige i dag, säger Ingela Larsson.

Trafikverkets förslag till nationell plan för infrastrukturen skickas nu ut på remiss.

– Den rundan pågår till november. Sedan vidtar sedvanlig beredning och så fattar regeringen beslut till våren. Säcken med pengar som de ska fördela har vi redan beslutat om, säger värmländske riksdagsledamoten Lars Mejern Larsson (S), trafikutskottet.

Riksdagspolitikerna stoppade drygt 620 miljarder i den säcken redan i fjol.

– Men med skatter och medfinansiering så handlar det nu om 712 miljarder, säger Lars Mejern Larsson.

– Jag kan inte uttala mig om enskilda punkter i planen nu, men min magkänsla är bra. Jag tolkar det som att Trafikverket varit lyhört när det gäller viktiga projekt för Värmland. Förutom slussarna och Vänersjöfarten så gäller det Värmlandsbanan, Fryksdalsbanan och E45.

Rätta oss
1 / 2

Slussas ut. Trafikverkets förslag för infrastrukturplan för de kommande tolv åren innehåller bland annat ett byte av slussarna i Trollhättan.

2 / 2

Den här typen av underhållsoperationer - betonginjekteringar i slussväggarna - är ett allt vanligare inslag. Sjöfartsverket bedömer att nuvarande slussar håller till 2030 som längst.

Aktuell artikel (1 av 8)
Lättnadens suckar – nya slussar med i planen

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!