Få tillgång till allt innehåll på webben - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Tisdag, 21 november - vecka 47
Karlstad

Sociala medier i plugget

Ett flugben i närbild, en dikt och ett besök av VF är några av de varierade ämnen som behandlas i klassbloggen som drivs av 4B på Vålbergsskolan. Klassen är en av fyra som ingår i Karlstadsforskaren Dan Åkerlunds studie om sociala medier i klassrummet.
Artikeln fortsätter efter annonsen

För eleverna i 4B är det naturligt att alltid ha en kamera runt halsen och att dokumentera vad de gör på bloggen som är öppen att läsa för allmänheten.

– Vi skriver ett veckobrev om vad vi har gjort men lägger också ut gåtor, berättelser och faktatexter, berättar Elias Westin som koncentrat skriver på en bärbar dator.

Emelie Larsson och Sanna Fredin fotar ivrigt och berättar att det är kul att jobba med sociala medier i skolan. De använder båda Facebook och läser bloggar även på fritiden.

– Det är kul med bloggen eftersom många kan se vad vi gör, säger Sanna.

Och just det uppskattar även läraren Carina Berg.

– Jag märker att eleverna blir mer motiverade och noggranna. Om något ska ut på bloggen måste det vara bra och fint. De anstränger sig mer när det inte bara är läraren som ska se och läsa det de gör, säger hon och fortsätter:

– Vi har också en bra diskussion om vad som är lämpligt att lägga ut på nätet och vilka konsekvenser det kan få.

Dan Åkerlund som driver projektet där fyra klasser i Karlstad använder sociala medier i undervisningen söker svaret på frågan hur barn upplever skolarbetet när läraren inte är mottagaren. Han hoppas genom sin studie komma fram till hur olika barn förhåller sig till användandet av sociala medier i klassrummet. Samtliga klasser driver därför en blogg och har en vänklass i ett annat land som de kommunicerar med på skype.

– Jag ser redan i de första intervjuerna med eleverna att de har väldigt olika förutsättningar. Vissa elever har inte någon dator hemma medan andra är inne på Facebook dagligen, säger Dan Åkerlund.

Han tycker även att det är intressant att se vad kombinationen mellan bild och text gör för elevernas förmåga att berätta.

– De förstår att bilden och texten hänger ihop och om de är ute och fotar till exempel ett vårtecken blir det också viktigt att berätta för bloggens läsare vad bilden föreställer och varför det är ett vårtecken. När man berättar något på det sättet för en utomstående tror jag att man lär sig saker på ett helt annat sätt, säger han.

Dan Åkerlunds forskningsprojekt beräknas vara klart våren 2013.

Rätta oss
1 / 2
Henrik Johansson och hans klasskamrater fascineras av hur en flugfot ser ut på riktigt nära håll. Det här blir något att berätta mer om på bloggen.
2 / 2
Johanna Helmersson, Sanna Fredin och Emelie Larsson fotar och skriver om VF:s besök. Även vid en brandövning förra veckan uppmanades eleverna att ta med sig kameran. Allt som händer i klass 4B ska nämligen dokumenteras noggrant och läggs ut på bloggen.
Aktuell artikel (1 av 8)
Sociala medier i plugget

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!