Få tillgång till allt innehåll på webben - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Fredag, 24 november - vecka 47
Karlstad

Karlstad har gjort Flygeuropa grönt av avund

På måndagseftermiddagen lyfte det första planet mot Frankfurt.Karlstad är därmed tredje svenska stad efter Stockholm och Göteborg med direktlänk till ett av Europas största flygnav.– Halva Flygeuropa har mejlat och frågat hur fasen vi burit oss åt, strålar flygplatschefen Peter Landmark.
Artikeln fortsätter efter annonsen

Ja, måndagens vänthall på Karlstad Airport såg onekligen lite annorlunda ut mot normalt. I stället för några uttråkade resenärer: en halv armada brett leende högdjur.

En flyglinje mot Frankfurt – dessutom i Lufthansas regi – är en prestigevinst av stora mått i dessa sammanhang.

Och det har gått vägen genom ett träget och långsiktigt arbete, konstaterar Peter Landmark.

– Vi har jobbat med det här sedan 2010, och det är 100 små och stora faktorer som bidragit till att det lyckats. Att Karlstads kommun, Region Värmland och näringslivet backat upp har varit helt avgörande – men vi har också kunnat peka på andra saker. Som de många tyska och holländska fritidshusägarna – nu kan deras släkt och vänner enkelt åka och hälsa på.

Bland gratulanterna fanns också logiskt nog kommunstyrelsens ordförande i Karlstad Per-Samuel Nisser (M), regionrådet Tomas Riste (S) och Handelskammarens ordförande Frida Johansson.

Att linjen blir betydelsefull för det värmländska näringslivet verkar det heller inte råda några tvivel om. Det vittnade Anders Björn, vd för Valmet (före detta Metso) i Karlstad om:

– Jag har sagt till mina anställda att om ni inte ska åka till Norrlandskusten så flyger ni via Frankfurt. I dag jobbar vi och många andra över hela världen, det räcker inte med Europa.

Lufthansas säljansvariga i Sverige, Birgitta Hedgårdh, är imponerad av jobbet som lagts ned i Karlstad.

– Det säger en hel del att det bara är Stockholm och Göteborg som har länk med Frankfurt i dag. Vi tror på det koncept som tagits fram här, med det enorma engagemanget från alla parter. Nu gäller det bara att fylla planen, så ska vi få till ett morgonflyg från och med i höst också!

Och med det sagt – hur ser bokningsläget ut?

Jodå, trots en del tekniskt strul den senaste tiden – att inkludera Karlstad i Lufthansas omfattande bokningssystem har inte gått helt friktionsfritt – rullar det på.

På måndagen låg snittet på nio passagerare per tur hela vägen till slutet av juni.

– Men vi har haft 50 nya bokningar om dagen den senaste veckan, så jag är inte orolig. Vi behöver upp mot 50-55 procent vilket innebär drygt 25 passagerare per tur. Med det intresset vi mött från näringslivet här tror jag det ordnar sig, säger Ian Woodley, styrelseordförande i BMI Regional.

Rätta oss
1 / 2
Stockholm, Göteborg – och Karlstad. Det är de svenska städer som erbjuder direktlänk via Frankfurt. ”Karlstad har gjort ett utmärkt jobb – vi tror på den här linjen”, menar både BMI:s Ian Woodley och Lufthansas Birgitta Hedgårdh.
2 / 2
Peter Landmark konstaterar att Frankfurtflyget är frukten av tre och ett halvt års arbete. För det värmländska näringslivet har detta länge stått väldigt högt på önskelistan.
Aktuell artikel (1 av 8)
Karlstad har gjort Flygeuropa grönt av avund

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!