Få tillgång till plusartiklar på alla våra sajter - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Tisdag, 24 april - vecka 17
Karlstad

Karlstad Airports prestigeprojekt på sparlåga

Den kablades ut som en världshändelse Sju tankningstillfällen.Karlstad Airports prestigeprojekt bio-fuel har hittills varit en begränsad verksamhet.
Artikeln fortsätter efter annonsen

Sommaren 2014 invigdes biofuelprojektet, den första stationära tankanläggningen i Europa, vid Karlstad Airport med pompa och ståt.

På plats fanns bland annat företrädare för kommunen, flygbolaget BMI och biobränsleföretaget SKYNRG, liksom Thorbjörn Larsson, vice president på Statoil Fuel & Retail Aviation – Europas största leverantör av bränsle, som sa:

– Det här kommer bli stort.

Kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M) höll med:

– Det känns otroligt stort. I förlängningen kan det skapa jobb på olika sätt. Det är bara början det här.

Men drygt ett och ett halvt år senare står satsningen fortfarande och stampar. Hittills har tankningen skett i mycket begränsad utsträckning, ty utöver premiärflygningen till Frankfurt har sammanlagt 3 173 liter biobränsle tankats vid enbart sex tillfällen. Globalt är tillgången på bränslet mycket begränsad.

– Det finns bara tre tillverkare i hela världen och bränslet är fyra till fem gånger dyrare att tillverka än fossilt bränsle. Marknaden finns inte riktigt än – bränslet tillverkas bara när vi beställer det, säger Maria Fiskerud, vd på Fly Green Fund (FGF), en ekonomisk förening som startades 2015 med syfte att få igång biobränslemarknaden i Norden.

Bakom fonden står SKYNRG, Nisa (en organisation kopplad till vissa nordiska flygplatser och flygbolag, som driver hållbarhetsarbete) och Karlstad Airport. Flera stora flygbolag, som SAS och KLM, deltar också i FGF där förre flygplats-vd:n Peter Landmark tidigare var styrelseledamot.

I samband med senaste tidens utredningar har Landmark avsagt sig uppdraget, men Karlstads kommuns ambition att fortsätta driva biofuelsatsningen kvarstår, säger kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M).

– Att Karlstad och flygplatsen är engagerade i ett projekt kring hållbarhet och ny teknik, det är bra att vi är med och sätter Karlstad på kartan i den frågan. Så det är bra om vi fortsätter jobba med det här framåt, säger Nisser.

Enligt Maria Fiskerud har Karlstad Airport spelat en avgörande roll för att initiera biofuel, bland annat som katalysator till det nystartade projektet på Gardemoen, säger hon.

– Karlstad Airport har fungerat som en uppstartare vad gäller att få igång den nordiska marknaden, och även utanför, menar Fiskerud.

Rätta oss
1 / 1
Karlstads airports biobränslesatsning har stått oanvänd sedan i juli. Då tankades direktflyget till Almedalen, dit företrädare för flygplatsen åkte för att marknadsföra just sin biobränslesatsning.
Aktuell artikel (1 av 8)
Karlstad Airports prestigeprojekt på sparlåga

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!