Tisdag, 26 september - vecka 39
Karlstad

Altin testade framtidsjobbet som lastbilschaufför

Stora pensionsavgångar gör att framtidsutsikterna för lastbilschaufförer är helt lysande. Rena drömjobbet är det för såväl Skoghallskillen Altin Curri, 9 år, som Säffletjejen Sara Karlsson, 23 år.– Jag trivs jättebra. Det är jättekul, säger Sara Karlsson efter sitt första år bakom ratten.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Att ratta en bil som är 22 meter lång och väger 36 ton kan vara nog. Sara Karlsson bekräftar att just backning är ett svettigt moment första tiden. Att dessutom veta att det fordon man framför är värt sisådär fyra miljoner kronor, med last, gör inte pressen mindre. Altin Curri tappar nästan målföret när han får syn på bilen. Med ett stort blygt leende går har runt vidundret, pekar snabbt och frågar om allt; backkameran, tryckmätaren, spännbanden, dieseltanken och den där påhängda stålgrejen längst bak.

– Trucken har jag så jag kan lyfta av och lasta pallar själv, förklarar Sara.

Det hon kör är en spannmålsbil. I dag har den lastats med 30 ton havre i Hertzöga utanför Karlstad och detta ska nu köras till Västerås. Efter avlastning ska bilen fyllas på nytt med saltsten, slicksten och djurfoder som ska med tillbaka till Värmland. Det innebär att hon får tillbringa natten i Västerås. Närmare bestämt i slafen bakom förarsätet.

– En eller två gånger i veckan får jag sova över i bilen. Det blir lite mysigt när man tänder lampan, drar för gardinen och lägger sig och läser.

Förarhytten är nästan som en husbil – utrustad med musikspelare, kaffekokare och mikro. Allt är snyggt och rent. Hennes bil, en Volvo FH 500, är bara ett halvår gammal och har gått 6 000 mil. Altin pekar på en av alla knappar och reglage vid ratten.

– Det är ett alkolås. Har jag druckit öl startar inte bilen, förklarar Sara.

Bilen är automatväxlad och tillåtna maxhastigheten 80 kilometer i timmen. Den stora pekskärmen med lantmäterikarta och gps är till stor hjälp.

– Där ser jag var bonden bor och var jag och bilen är. Och med kameran kan jag se havren ligga på bilen.

Det är mycket teknik att hålla reda på. Det finns flera säkerhetsanordningar både bak och fram för att inte släpet med 20 ton last ska komma i rullning, till exempel i backar. Att få stopp på hela ekipaget vid halka i 60 kilometer i timmen tar hundra meter...

– Man är nervös i början – för att köra fel och backa. Och sedan får man en kick när man klarar av det.

Hennes protegé för dagen, Altin Curri, är nio år och går i trean på Lillängsskolan i Skoghall.

– Jag vill bli lastbilschaufför. I mitt hemland Kosovo kör min pappa och morbror lastbil.

Även för Sara är yrket ett drömjobb sedan barnsben.

– Jag tyckte det såg så himla roligt ut. Högt där uppe. Jag har alltid velat bli lastbilschaufför. Men jag vågade inte riktigt.

Efter gymnasiet provade hon såväl att jobba inom krog och skidanläggning som på dagis och äldreboenden. Sin utbildning till yrkesförare fick hon bekostad av arbetsförmedlingen. Någon större muskelstyrka krävs inte.

– Viktigast är att vara lugn. Man får inte stressa upp sig. Det har min mentor och trygghet Rune lärt mig, säger Sara.

Tjejer har på senare år blivit en allt vanligare syn i förarhytterna. Hennes kollega Rune Bryngel, som har kört lastbil sedan 1970-talet, menar till och med att tjejer kör bättre.

Bilen är inte hennes på papperet. Den är hennes arbetsredskap. Sedan ett år tillbaka är hon fastanställd med timlön hos Ivan Svensson Åkeri i Säffle.

– Jag trivs jättebra. Man träffar folk hela dagarna. Många bönder är pratglada och bjuder på kaffe och på åkeriet är folk vänliga och hjälpsamma.

För att komma upp i förarhytten får man klättra två meter. När Altin äntligen får spänna fast säkerhetsbältet börjar ögonen glittra. Det pyser och smäller till när Sara startar.

– Det verkar roligt. Nu vill jag bli lastbilschaufför ännu mer, säger han lyckligt när han kommer tillbaka efter en runda i Karlstad.

Branschorganisationen Företagarna satte förra året yrkesförare som topp två bland landets bristyrken. Stora pensionsavgångar och suget efter vägtransporter gör att behovet ser ut att hålla i sig framöver.

Fyra lyckliga vinnare har dragits i VF:s tävling på Barnmässan och får besöka sitt drömjobb. Del ett i artikelserien handlade om ett hunddagis.

Rätta oss
1 / 4
Sara Karlsson, 23 år, har ett rejält arbetsredskap. Bara släpet väger 20 ton allena. För att bli lastbilschaufför krävs C- och CE-körkort. Om Altin Curri vill löpa linan ut om några år är fordonsprogrammet ett bra val.
2 / 4
Att koppla loss släpet är en enkel match visar Sara för Altin. Ska man köra runt på 36 ton vill man veta helt säkert hur man får stopp på kolossen – särskilt om den kommer i rullning i bakåtlut. Därför finns säkerhetsanordningar, i form av bromsar som slår till automatiskt, både bak och fram.
3 / 4
Visserligen är bilen, en ny Volvo FH 500, automatväxlad men mycket knappar är det. Pekskärmarna med lantmäterikartor och gps kommer väl till pass när Sara Karlsson ska hitta ut till bönderna på landet.
4 / 4
Hammarökillen Altin Curri testar sin dröm och Säffletjejen Sara Karlsson lever den. ”Nu vill jag bli lastbilschaufför ännu mer” säger en lycklig nioåring efter att VF ordnat en provtur i Karlstad. Yrket har framtiden för sig. Yrkesförare klassas redan idag som ett bristyrke – och värre spås det bli.
Aktuell artikel (1 av 8)
Altin testade framtidsjobbet som lastbilschaufför

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!