Få tillgång till plusartiklar på alla våra sajter - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Torsdag, 21 juni - vecka 25
Hagfors

Gillberg väntar på nya regler

Med nya regler kan fabriken stå färdig inom 3-4 år.
Artikeln fortsätter efter annonsen

Värmlandsmetanols nyemission gav knappt hälften av det önskade utfallet.

Men det gör inte mycket i det stora hela – huvudsaken är att de långsiktiga skattereglerna bestäms.

– Den dag reglerna finns så kan fabriken stå färdig 3-4 år senare, säger Björn Gillberg, företagets vd.

Vårens nyemission inom Värmlandsmetanol kunde ha gett så mycket som 12,6 miljoner kronor till företaget. Vd:n Björn Gillberg hoppades på runt tio, men fick nöja sig med drygt 4,2 miljoner kronor.

– Det är en bra slant. Den gråter vi inte över, säger han.

– Det är sista gången vi gör en emission som huvudsakligen är riktad till nuvarande ägare. Nästa gång kommer det handla om helt andra saker med nya, större ägare. Nu ville vi ge de nuvarande ägarna en möjlighet att späda på lite grann, om de ville det.

Marken i Hagfors står bara och väntar på att spaden ska sättas i den, men än är det inte tal om någon byggstart. Det Björn Gillberg och alla andra inom branschen väntar på är långsiktiga spelregler när det gäller beskattningen av biodrivmedel.

Vilket ser ut att bli verklighet den 1 januari 2018 som tidigast.

– Det är inte mycket man kan göra i Sverige nu, tyvärr. Och det gäller inte bara oss, ingen kan sätta igång och investera miljardbelopp så länge ingen vet vad som händer 2018. Nu lever vi i ett system där staten justerar skatterna för biodrivmedel upp och ned flera gånger per år, säger Björn Gillberg och förklarar att det görs för att biodrivmedel inte ska bli billigare än bensin och diesel.

• Spelar det för er del någon roll hur reglerna ser ut, eller är det viktigast bara att ni får en långsiktighet i det?

– Nej, det spelar egentligen ingen roll vad regeringen levererar. Det måste bli ett slut på att skatterna hissas upp och ned, det är bara något regeringen har fått för sig därför att EU-kommissionen kräver det och det är vi oense om. Det enda vettiga är bara att få veta vad som gäller långsiktigt.

– Vårt mål är och har hela tiden varit att ha en uttalad strategi om att se till att projektet står färdigt för investeringsbeslut, och det gör det nu. Men vi kan inte ta ett investeringsbeslut och få med oss de stora investerarna så länge vi inte har det långsiktiga, stabila skattesystemet på plats.

Han spår vidare att det troligtvis även införs en kvotplikt som tvingar de stora bensinbolagen att stegvis öka inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel.

– Då skapas marknaden och om bensinbolagen inte uppfyller inblandningskvoten så får de betala höga straffavgifter. Men bara vi får det på plats så vet alla vad som gäller, säger Björn Gillberg.

Rätta oss
1 / 1
Aktuell artikel (1 av 1)
Gillberg väntar på nya regler

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!