Få tillgång till allt innehåll på webben - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Onsdag, 18 oktober - vecka 42
September 2009

Mysigt kontor ökar kreativiteten

Färg, form och funktion är alla viktiga beståndsdelar.– Man påverkas jättemycket av det man har omkring sig, säger Mia Toresson, vd för Daisy Lee som tagit fram koncept bland annat för ett café och en pralinbutik.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Arbetsmiljön i form av inredning och stämning är en viktig faktor för Mia Toresson, både för egen del och när hon tar fram koncept för sina kunder.Hon har arbetat inom reklambranschen i fem år och för två år sedan startade hon det egna företaget Daisy Lee, vars verksamhet inom formgivning, reklam och marknadsföring hon driver hemifrån. Parallellt undervisar hon i digital bild och grafisk trycksaksproduktion vid Karlstads universitet.Sin arbetsplats har hon i hemmet.Att hon arbetar med inredning gör sig påmint så fort man kommer in i radhuset. Hallen fått två cirkelformade ljusinsläpp från köket, där flera av hennes egna grafiska mönster syns på brickor och grytunderlägg.– Jag påverkas starkt av det jag har omkring mig. Hamnar jag i en miljö som inte känns behaglig är det svårt att jobba. Förr, när jag sökte jobb var det nästan lika viktigt med arbetsmiljön som med arbetsuppgifterna. När jag jobbar på en arbetsplats har jag ett behov av att göra det till ”mitt”, så att det inte blir samma som alla andra. Kanske är man känsligare för det i min bransch.Hon har fått flera lite ovanliga uppdrag och lägger mycket tid på strategi och analys innan det kreativa arbetet kommer igång på allvar. – Det finns ingen poäng med att starta något nytt om man ser ut som alla andra. Kan man göra en oväntad och smart lösning tillsammans med en snygg grafisk form stannar det kvar i kundens medvetande längre.– Kanske ett mönster att ha på påsen istället för logotypen, ett snyggt mönster som gör att kunden använder den igen och igen. Om man redan från början tänker hela vägen så spar det tid längre fram.Den effektivaste formen av marknadsföring är att få folk att prata om ens företag.– Formen ska inte bara vara snygg att se på – den har ett jobb att göra. Det ska ge resultat. För att formen ska få så bra förutsättningar som möjligt att göra jobbet är det viktigt att ha någonting att styra efter, som också motiverar de val man gör resten av vägen. Bara för att något ser snyggt ut kanske det inte ger det rätta resultatet.• Hur mäter du att det ger resultat?– Det kan till exempel mätas i besökssiffror på kundens sajt.Daisy Lee har en trogen skara kunder och Mia Toresson hoppas kunna fortsätta på samma nivå som nu, men vill gärna samarbeta med andra byråer i framtiden.Redan nu har hon påbörjat ett samarbete med Maria Karlberg-Back. De har startat webbutiken everydaydesign.se som vill slå ett slag för värmländsk formgivning och en gladare vardag.– Använder man en disktrasa 15 gånger om dagen, som det blir med småbarn, då är det roligt om den är fin.

Rätta oss
1 / 1
Aktuell artikel (1 av 1)
Mysigt kontor ökar kreativiteten

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!