Få tillgång till allt innehåll på webben - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Tisdag, 21 november - vecka 47
Arvika

Möbelhandeln årets vinnare i julhandeln

Möbelhandlarna vinner julruschen.– Vi har en bra trend, konstaterar Henrik Andersson, vd för Mio Arvika.
Artikeln fortsätter efter annonsen

Det gäller möbelkedjan i allmänhet, Arvikabutiken i synnerhet och möbelhandeln som sådan. Den påstås bli årets vinnare i julhandeln och bidra till en omsättning på 75 miljarder kronor.

Alla tiders rekord, om handelns analysföretag HUI research spår rätt. Fem procent mer än i fjol, julklappar för 16 miljarder eller per person räknat, 1 700 kronor.

HUI Research har gjort mätningar sedan 1990 och bara tre gånger har handeln backat: 2012, 1995 och 1992.

Nu är ekonomin stark, plånböckerna välfyllda och räntorna rekordlåga. Därefter handlar vi, renoverar och investerar i heminredning, byggvaror elektronik och möbler. Allra mest i möbler.

Möbelhandeln har haft den starkaste branschutvecklingen 2015, med en tillväxt på 10,8 procent. Enligt julhandelsprognosen som HUI presenterade i går kommer den att handla om åtta procent när det gäller möbelförsäljningen.

Det verkar bli stora paket i år, soffor och fåtöljer.

 – Nja, det rör sig nog i så fall mer om hårda möbler som bord och stolar, bänkar, hyllor och skåp, berättar Christian Andersson, delägare i Mio Arvika.

Mjuka och större möbler köper man för det mesta på beställning med väntetid på sju, åtta veckor. Men det kan gå snabbare. Före jul.

– Ett urval av sortimentet finns magasinerade i Tibro för leveranser på tre, fyra dagar.

Men ska det verkligen räcka för att vinna julhandeln?

Mio Arvikas vd Henrik Andersson delar tvivelsmålet.

– Jag tycker det låter motsägelsefullt, det är ju nu försäljningen brukar plana ut.

För att ta fart på juldagen, när mellandagsrean fortsätter.

– Den räknas kanske in, men jag tror för min del att den dåliga sommaren ligger bakom branschens gynnsamma utveckling. I kalla juli höjde vi omsättningen med 90 procent.

All time high på Graningevägen där ursprungsfirman Möbel City, som blev EM, ömsade skinn, och tyg, till Mio för ett år sedan.

Det var som att fyra av en raket.

– Omsättningen steg från 14,3 miljoner till drygt 22 miljoner, berättar Henrik.

Plötsligt fanns det mer än möbler att välja på, som inredningsdetaljer, glas och porslin. Mios julklappsdestination.

– Det är där julruschen kommer att märkas. Den ger bra resultat för oss, påpekar Fredrik Andersson, tredje brodern och delägaren.

Det är nog där möbelbranschens tillväxt ligger.

– Lite åt Ikeahållet.

För leksaksbutikerna kan julhandeln röra sig om en fjärdedel av årsomsättningen. Elektronik säljer också bra i december, bokhandeln återhämtar sig då. Sportbutikerna gynnas av hälsotrenden men gisslas av vädret.

Rätta oss
1 / 1
Mio Arvika går lysande och nu kan Christian Andersson bädda för en stark avslutning på året. Enligt HUI research blir möbelbranschen årets vinnare i julhandeln.
Aktuell artikel (1 av 8)
Möbelhandeln årets vinnare i julhandeln

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!