Få tillgång till plusartiklar på alla våra sajter - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Torsdag, 18 januari - vecka 3
Ledare

Ge telefonråd i egen regi

Foto: isabell Höjman/TT

Trycket på akutmottagningarna blir allt hårdare. Det försämrar omhändertagandet av patienter och ökar stressen hos en redan svårt pressad personal. Antalet patienter kunde minska om landstinget tog över sjukvårdsrådgivningen i egen regi.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Den spräckliga blågröna majoriteten i landstinget i Värmland har en förkärlek för privata alternativ. Det blir inte minst tydligt i hanteringen av sjukvårdsrådgivningen på telefon. Den sköts sedan 2004 av privata Medhelp. Företaget har bland annat fått kritik för att de gav bonus till sjuksköterskor som snabbt kunde klara av inkommande samtal. Bonusen slopades när systemet blev känt.

Det är bara fem av landets 21 landsting/regioner som har sjukvårdsrådgivningen i privat regi. Övriga samarbetar kring tjänsten 1177 för att få till en likvärdig och gemensam rådgivning. Värmland är med och finansierar det nationella samarbetet, men får dessutom betala till Medhelp.

Vårdförbundet har reagerat på att akutmottagningarna får allt fler onödiga besök. Patienter som lika gärna kunde ha gått till en vårdcentral någon dag senare tar i stället plats på akuten. Barnläkarna i Värmland skrev förra våren ett brev till landstingsledningen och varnade för allvarliga brister i systemet. De anklagade Medhelp för att hänvisa patienter till akuten i onödan.

Nästan varje jourpass möter de föräldrar som uttryckte att det inte hade tänkt söka akut när de ringde till 1177, men hade hänvisats dit av sjuksköterskan. Uppskrämda kom de till akuten, trots att många av dem inte hade behövt åka dit. De lindrigt sjuka barnen tar dessutom tid från en ensam jourläkare som nattetid har ansvar för alla barnmedicinska patienter som finns på neonatal- och intensivvårdsavdelningarna. Barnläkarna vill hellre ha en sjukvårdsgivning i egen regi.

Majoriteten har inte lyssnat särskilt mycket på kritiken. När den senaste upphandlingen gjordes fick inte ens landstinget själva lämna ett anbud, trots att oppositionen krävde det. Det kom bara in ett anbud, från Medhelp. Allt vackert tal om konkurrens föll platt till marken. Det fanns bara ett alternativ, ett privat.

Avtalet med Medhelp upphörde i februari 2017, men det finns två optionsår som landstinget nu utnyttjar. Arbetet med vad som ska komma därefter pågår och en arbetsgrupp har kommit fram till att telefonrådgivning i egen regi är att föredra. Det tillkommer en startkostnad, men sedan finns det många fördelar. Det blir lättare att samarbeta med övriga landsting kring gemensam rådgivning både via telefon och digitalt.

Möjligheten att ge mer råd om egenvård och att hänvisa till rätt vårdnivå ökar. En rådgivning integrerad i vården skulle öppna för ett gemensamt journalsystem och möjligheter för en sjuksköterska att på natten boka tid på en vårdcentral dagen därpå i stället för att hänvisa till akuten.

Det mesta talar för att det bästa för värmlänningarna vore att återgå till sjukvårdsupplysning i egen regi. Det borde även de som styr i dag inse, om de bara släpper idén om att privat alltid är bättre är offentligt.

Rätta oss
1 / 1

Trycket på akutmottagningen kan minska om sjukvårdsrådgivningen sköts i landstingets egen regi.

Aktuell artikel (1 av 8)
Ge telefonråd i egen regi

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!