Fredag, 22 september - vecka 38
Kultur och Nöje

Sahlströms samlingar till Rackstadmuseet

Foto: Lars Swanö

Sahlströmsgårdens samlingar får fritt spelrum på Rackstadmuseet.

– Det är en ynnest för oss att se det här, utbrister Bengt Sahlström.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Han klassar museet högt och understryker att Sahlströmsläktens konstnärliga ådror får högre puls under Rackstadmuseets kända varumärke.

– Vi hoppas i vår tur att den här utställningen leder till fler besök på Sahlströmsgården i sommar, säger museichef Anna Skoglund.

Där förvaltar Bengt och Ann Catrin Sahlström Utterbyns skattkammare och den kulturella samlingsplats som den blev sedan de tre konstnärliga syskonen Anna, Ida och Bror satte sin prägel på gården.

Ett stycke svensk kulturhistoria, förankrad och förädlad genom skisser, skrifter och brev som bekräftar vägval, karriärer och livsöden.

– De bygger mestadels på brev som vi funnit och uppgifter som folk lämnar till oss, berättar Bengt.

Han gör alltjämt egna fynd, ett där han minst anade.

– Det var i vedskjulet på Sillegården. Brevet var adresserat till Bror Sahlström och undertecknat av en person han hade träffat i Paris, en viss August Strindberg.

Syskonen Sahlström drogs mer eller mindre till bröderna Eriksson i Taserud och Rackenkonstnärerna, men också vidare ut i världen.

Bror allra helst till Paris. Hemma i Utterbyn påstods han slänga sin kappa om sig själv för att sen vara borta med vinden.

– Anna drömde sig också bort från Utterbyn, så kraftfullt att hon köpte sig ett flygplan för att ta sig till Frankrike och Italien, berättar konstintendent Monika Jansson.

Citaten på väggarna i Rackstad säger med all tydlighet vad Anna drömde om:

”Sälj allt vad ni äger och flytta till Italien”

Och Bror:

”Det är i Paris jag vill leva tills jag dör.

– Till det citatet ska egentligen läggas att han eventuellt kunde tänka sig att arbeta, förklarar Bengt.

Citaten antyder tydligt pappa Pers fördömande attityd till barnens kreativitet:

”Jag skäms öfver att ha en dotter som tjenar pengar på så simpelt vis som att måla och ta hutlöst betalt...”

Pappan, såväl Fryksdalskungen som Styggen kallad, hade trots allt faderliga känselspröt.

– Han skickade pengar till Paris för att Bror inte skulle gå under.

Men den alkoholiserade konstnärsgamängen dog 45 år ung.

Nu visas några av hans verk på Rackstad, bland annat skulpturer, möbler och repliken av dopfunten i Trefaldighetskyrkan.

Det finns en historia om dopfunten också.

– Prästen Lars Magnus Danielsson väntade otåligt på att Bror skulle bli klar och uttryckte i brev sin oro över detta. Men prästen hade humor också, och skrev att när nativiteten ändå tog fart så kunde Bror göra en dopfunt såpass stor att två barn kunde döpas samtidigt.

Med berättarens elegans kan blott Bengt ge bästa rättvisa åt upplysningen.

Nu ska ”Konstnärdrömmar i en värmländsk verklighet” (18 mars-31 maj) tala för sig själv.

– Ta er tid, dröj kvar, titta så länge ni vill, hälsar konstintendent Bertil Bengtsson.

Med tillägget att det är skillnad mot en timmes visning på Sahlströmsgården, med alster som Anna Skoglund och hennes kompani fått välja fritt ur.

– Det är fantastiskt att få flytta in en del av gårdens all konst här, för att få återknyta kontakten med Rackstadsmuseet och ge en bild av den samlade konsthistorien.

Det är syftet med utställningen:

Skulpturer och möbler av Bror, Annas målningar och grafik samt Idas design av textil och möbler. Dessutom verk av en rad andra konstnärer ur Sahlströmssamlingen.

– Utställningen spänner över hela konstnärsområdet och knyter an till museets permanenta visning där vi fått låna ”Elden” av Fritz Lindström från Värmlands museum, förklarar Anna.

– Den hör hemma här, påpekar Per-Inge Fridlund, tidigare Rackstadschef som fick förtroende att hänga om konstverken kring Elden.

Rätta oss
1 / 2

Bengt och Ann Catrin Sahlström glädjer sig åt att se samlingarna från Sahlströmsgården i nytt ljus, på Rackstadmuseet i Arvika. Bland verken Bror Sahlströms karakteristiska målning av sig själv i slängkappa.

2 / 2

Det var där Anna Skoglund satt när hon besökte Sahlströmsgårdens restaurang, dessförinnan ladugård som Anna Sahlström skildrat den. Ett av vårens alster på Rackstadmuseet.

Aktuell artikel (1 av 8)
Sahlströms samlingar till Rackstadmuseet

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!