Få tillgång till allt innehåll på webben - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Lördag, 21 oktober - vecka 42
Kultur och Nöje

En värmländsk virtuos solodebuterar

Foto: AnnaReet Gillblad

Hans känsliga anslag har hörts på oräkneliga skivor genom åren. Påhejad av många är det nu dags för en värmländsk klaviaturmästare att solodebutera – något han länge såg som en helt bisarr idé.

VF pratar molltoner, oxveckor och självrannsakan med Martin Hederos.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Alltsedan Martin Hederos från Segerstad kom med i rockbandet The Soundtrack of Our Lives 1995 har han figurerat i en rad hyllade och framgångsrika konstellationer. Tidigt 2000-tal spelade han in två barromantiska skivor med vännen Mattias Hellberg, ett par år senare tolkade han svensk jazz och visa med Nino Ramsby och 2015 kom en julskiva med Sofia Karlsson. Artister och band som Ane Brun, Johnossi och Stefan Sundström har tagit hjälp av Martin och sedan 2010 är han också en hörnsten i den tillsynes ständigt prisade gruppen Tonbruket.

Han lever ett privilegierat liv på många sätt men de långa turnéerna har också ett högt pris.

– Man missar mycket med barnen. Jag hade ett par ovanligt kärva oxveckor förra året då jag funderade över min livssituation, rannsakade mig själv lite. Efter att ha åkt buss och flyg i månader och hållit näsan över ytan började jag säga nej till fler saker än jag gjort tidigare. Just de där veckorna efter jul tror jag är smärtsamma för ganska många, man funderar över vad som behöver förbättras i ens liv. Det är en speciell tid på året.

I takt med att Martin Hederos kalender rensades fanns det plötsligt utrymme för någonting han kunde arbeta med nära familjen i Västertorp söder om Stockholm. Något som stötts och blötts inom honom under tio års tid, men som han ändå har avfärdat som en bisarr idé när någon undrat. När Sofia Karlsson kom med ett konkret och spännande upplägg för en skiva i hans eget namn kunde Martin Hederos slutligen inte stå emot längre.

Piano Solos ges ut på Sofia Karlssons egna skivbolag som del ett i en trilogi med namnet Sally Wiola Sessions. Konceptet är att lyfta fram musiker och kompositörer som rör sig smidigt över genregränser utan att tumma på sitt personliga uttryck. Skivans helt instrumentala pianostycken komponerade Hederos under de där grubbliga oxveckorna och melankolin följer som en röd tråd genom den halvtimmeslånga skivan.

– Låtarna avspeglar väldigt mycket hur jag mådde då. Samtidigt är de inte inspelade med några tårar på tangenterna. Jag hade kunnat göra en totalt melankolisk skiva men när jag kände att det blev för mörkt och dunkelt så tvingade jag mig själv att avbryta navelskådandet.

Inte minst för Sofia Karlssons och studioteknikern Anton Sundells skull, berättar han.

– Jag kunde känna att nej, i dag kan de inte få ännu en mollvals, nu gör jag en gospelrökare.

• Hur kommer det sig att du drar dig åt moll?

– Vi är så många som gör det, det låter väl bäst helt enkelt. Dur låter ofta fulare, det handlar om fysik, hur ljudvågorna beter sig mot våra trumhinnor, inte minst när de kommer från ett piano.

– Antagligen började det redan när vi var barn och gillade "Trollmors vaggvisa" mer än "Sudda bort din sura min". Min generation hade turen att bli matad med komplex och grym musik ända från blöjåldern. Jag är uppvuxen på 1970-talet när man på numera bästa Bolibompa-tid fick höra Jan Johansson till pausbilden. I "Fem myror" spelades det fantastisk molljazz och många jazzmusiker gjorde barnmusik då. Musiken var långt ifrån den som hörs i exempelvis Disney Channel i dag.

Martin Hederos skiva har en tydlig folkton men åren i pop- och rocksvängen har naturligtvis också satt sin prägel på det han gör.

– Att jag från början kommer från folkmusiktraditionen var något som jag nästan förträngde under de allra hetaste rockåren. Men ju äldre jag blivit desto mer har jag förstått att det inte behöver vara någon motsättning mellan genrerna. Saker och ting kan befrukta varandra.

Även om han "sticker iväg ibland" så är musiken tydligt melodiskt uppbyggd.

– Jag ville värna om låtarna. För mig är det här verkligen lika mycket pop som folkmusik. Jag hittade ett tonspråk när jag och Mattias (Hellberg) gjorde vår andra skiva och det har jag haft med mig sedan dess. Men det är först i och med detta som jag har ett eget förlagsavtal, en plattform där någon jobbar med mina låtar.

Som kompositör tycker Martin Hederos om att ha ett tydligt mål, ett uppdrag. Just därför passade det här sammanhanget så bra.

– Att det är en serie på tre skivor tycker jag är gött, det blir inte lika pompöst utan mer bara musik som kommer ut.

En mindre känd del av Martin Hederos yrkestillvaro är arrangerandet av musik som han arbetar med hemifrån.

– Det är framförallt det jag gör när jag inte turnerar. Jag jobbar mycket med Peter von Poehl som sitter i Paris där han bland annat gör filmmusik. Jag är väl lite för honom vad Anders Eljas var för Björn och Benny.

– Det är ett aktivt val jag har gjort, att mindre och mindre vara en turnémusiker och i större utsträckning satsa på att arrangera och komponera. Det funkar bättre med familjelivet.

I morgon (lördag) firas släppet av Piano Solos med en konsert på Uppsala Konsert & Kongress där Martin Hederos till råga på allt är årets husockupant och gör fem konserter under året. Hans scenframträdande visualiseras av konstnären Jesper Waldersten vars projektioner kommer att spelas upp i bakgrunden.

– Det kommer att kännas märkligt att dra igång en konsert och sedan märka att ingen annan musiker kommer in på scenen. Men jag tror och hoppas att samspelet med Jespers bilder blir en bra ersättning för Sofia, Nino, Mattias och Dan (Berglund från Tonbruket) eller alla andra jag har spelat med genom åren.

Läs även vännernas ord om Martin Hederos "Martins fingrar är som magiska trollspön"

---

Fakta: Martin Hederos

Ålder: 44

Uppväxt: I Segerstad utanför Karlstad

Bor: Västertorp söder om Stockholm

Karriär: Efter ett par år i Karlstadsbandet Nymphet Noodlers gick Martin Hederos med i The Soundtrack of Our Lives som kom att bli ett av Sveriges största rockband. Gruppen upplöstes 2012. Sedan 2010 är han medlem i Tonbruket. Hederos har samarbetat med många artister och musiker genom åren, bland andra Sofia Karlsson, Mattias Hellberg och Nino Ramsby. Han arrangerar också musik och har även gjort barnmusik.

Aktuell: Med sitt första soloalbum, Piano Solos som släpps i dag. Under 2017 är Martin Hederos husockupant på Uppsala Konsert & Kongress där han gör fem konserter med olika musiker och konstnärer. Lördagens releasekonsert är en av dem. Den 1 april gör han gemensam sak med Nina Persson från The Cardigans och Linnékvintetten.

– Jag och Nina har lovat att vi ska göra ett par nya låtar tillsammans och satt i Malmö häromveckan och arbetade. Det var en sån där ryssituation, jag insåg att det var något jag har drömt om. Hon har en sån fin röst och har varit med en så länge som artist. Det känns fruktansvärt roligt.

Instrumentalalbum som Martin Hederos håller högt:

• Lars Gullin – Fäbodjazz

• Thelonious Monk – Valfri skiva

• Mats Berglund Trio

• Keith Jarrett – My song

• Chilly Gonzalez – Solo Piano

• Jan Johansson – Jazz på svenska

Läs även vännernas ord om Martin Hederos "Martins fingrar är som magiska trollspön"

Rätta oss
1 / 1

"Det kommer att kännas märkligt att dra igång en konsert och sedan märka att ingen annan musiker kommer in på scenen." I dag släpps Piano Solos och ikväll gör Martin Hederos en konsert på Uppsala Konsert & Kongress. Konstnären Jesper Waldersten har skapat projektioner som ska visas i bakgrunden.

Aktuell artikel (1 av 8)
En värmländsk virtuos solodebuterar

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!