Få tillgång till allt innehåll på webben - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Torsdag, 19 oktober - vecka 42
Kultur

Ny samtidskonst i slakteriet

Två harar som stillsamt gör… fler harar. Narcissus som speglar sig i vattnet. Anna Ankas fasad utan innehåll. Yoga i isländsk miljö.Direkt efter konstskaparna i Tomma rum har fyra etablerade konstnärer flyttat in med sina redan färdiga verk i Kils gamla slakteri.
Artikeln fortsätter efter annonsen

Det är Konstfrämjandet i Värmland som samarbetar med lokalägaren kommunen om utställningen med namnet Nattscen; natten som fiktion i de fönsterlösa rummen.

De fyra Stockholmskonstnärerna har alla på ett eller annat sätt band till Värmland – och ett par av dem till Konstfrämjandets verksamhetschef Jan-Ove Ekstedt, såsom tidigare lärarkolleger på bild- och formlinjen vid Kyrkeruds folkhögskola. Kvartetten består närmare bestämt av två par, vänner med varandra. Alla är konsthögskoleutbildade.

Och samtidskonst handlar det om, i rak linje från Tomma rum och med släktskap till saligen avsomnade Alma Löv – där två av konstnärerna tidigare ställt ut. Vilket betyder att slakteriet åtminstone tillfälligt etablerats som den arena för samtidskonst många debattörer efterlyst, i svallvågorna efter Karlstads kommuns engagemang i Sandgrund och Lars Lerin.

Men medan de ”råa” kakelklädda rummen – med vissa kvardröjande dofter – i stort sett fylldes av Tomma rum-projektets deltagare, krävs nu en labyrintisk promenad för att nå fram till de fyra rum konstnärerna installerat sig i.

Inledningsvis Johan Svensson, som visar ett antal teckningar och en serie ”väggskulpturer” till minne av kassettbandet i allmänhet och rockgruppen Sonic Youth i synnerhet. Plus på golvet två skulpturer, föreställande golfspelaren Tiger Woods och Hollywoodfrun Anna Anka.

– Jag gjorde dem när de var som mest i ropet. Jag är intresserad av såna människor som hamnat mellan verkligheten och media, som mest blivit seriefigurer, förklarar han.

– Kanske handlar installationen mest om media.

Lars Brunström arbetar helst med mekaniska skulpturer, framför allt av djur som ofta får en allegorisk betydelse. Härom året ställde han ut en krabba i Kristinehamns konstmuseum, och hos Alma Löv har han bland annat visat en naturtrogen men överdimensionerad nattfjäril, lik den som nu finns i Kil och rör sig i filmisk slow motion mot en stark lampa.

– Det blir snarast en slags hypnotisk bild. Folk brukar stå jättejättelänge och titta på den – och sen blir hela tempot lugnare, man saktar ner, konstaterar Lars.

Lika drömskt parar sig hans harar bland gräs och ormbunkar – en förutsägbar snackis, när utställningen öppnar för studiebesök av Kils skolungdomar …

I rummet intill visar Lars sambo Anna Ekman rörlig bild, en loop hon kallar Dreaming.

– Hon jobbar mycket med barockens motiv. Det här är Narcissus som speglar sig i vattnet, beskriver han i hennes frånvaro.

Även hon har tidigare visat sina bilder i Alma Lövs paviljonger.

Karlstadsfödda Suzanna Asp har för sin del haft en utställning i Värmlands museums Cyrillusrum, där hon förra vintern gjorde installationer med japansk inspiration.

Nu har hon varit på konstnärsresidens på Island, och gjort ett videoverk i samarbete med en konstnär från Taiwan. Utöver den visar hon några målningar, collage och skulpturala installationer.

Utställningen har vernissage på lördag och ska pågå under tre veckor.

Rätta oss
1 / 1
Mekaniska skulpturer är Lars Brunströms sätt att hypnotisera besökarna. Han hukar framför konstnärskollegerna Suzanna Asp och Johan Svensson.
Aktuell artikel (1 av 1)
Ny samtidskonst i slakteriet

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!