Få tillgång till plusartiklar på alla våra sajter - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Fredag, 20 juli - vecka 29
Konsert/scen

Sprittande start på Saxå-festivalen

En ljus och sprittande inledning blev det på årets kammarmusikfestival på Saxå herrgård utanför Filipstad, då den gästspelande ensemblen från en annan festival – Musik i Ladan i Uppsälje, Dala-Järna – framförde två italienska kortoperor på klingande Järnamål.
Artikeln fortsätter efter annonsen

De fick klara sig med den lilla ytan längst fram i den fullsatta salen, men det fungerade ändå utan problem.

Den första var den italienskfödde amerikanen Gian Carlo Menottis Tillifon (1947), där mannen som ska till att fria hela tiden avbryts av en ringande telefon eller att hans tilltänkta partner pratar i timtal. Men när han till slut ska resa iväg och ringer till kvinnan från stationen, får han äntligen kontakt och det hela får ett lyckligt slut.

Daniel Viklund, som själv gjort översättningen, sjöng den manliga rollen och damen sjöngs av sopranen Jeanette Bjurling. Båda är rutinerade operasångare och gjorde en övertygande föreställning tillsammans med den likaledes professionella stråkensemblen och dess kapellmästare Anders Emilsson, klarinettist och organist i Stockholm och ledare för Musik i Ladan.

Årets tema på Saxåfestivalen är historia, tradition och nyskapande. Det ska handla om 1800-talets musikaliska salonger, Strindbergs musikintresse och den klassiska musikens förhållande till improvisation. Annars är mycket sig likt, som sig bör, på denna den tjugosjunde årgången, med konserter, poesiuppläsning, barnföreställningar och måltider, allt under överinseende av Carl-Jan Granqvist.

Efter en somrig inledning med Boccerinis menuett, en sats ur Mozarts klarinettkvintett och Visa vid midsommartid invigningstalade Margot Wallström i rollen som före detta kulturminister.

Hon betonade vikten av kultur i olika former, och dess roll för att göra våra liv meningsfulla. Hon berättade om ett besök i Colombia, där hon hört förföljda kvinnor berätta om hemska upplevelser av våld och tortyr, men där musik, dans och barnen utgjorde ljuspunkter i deras utsatta tillvaro.

Efter paus spelades G. B. Pergolesis komiska opera La serva padrona (1733) eller Piga o Tyttgubben, som den heter på Järnamål. Den har med stor framgång spelats i Skifsladan sedan 2006. Här gjorde Daniel Viklund ungkarlen Uberto, som klagar på sin piga Serpina och säger att han nog snart ska gifta sig. Serpina börjar bli intresserad, inte minst med tanke på Ubertos stora förmögenhet, och börjar snärja honom. Hon lurar honom att tro att hon ska gifta sig med en kapten vid Falu regemente, och Uberto känner att han måste offra sig för att rädda henne från den uppenbarligen sinnessvage kaptenen (gestaltad av Peter Eriksson). Och så blir de förstås till slut ett par.

Pergolesis spirituella musik, som för övrigt gav upphov till hela genren opera buffa, håller än idag. Som ett pärlande vin var den pigga musiken, och sångarna glänste i sina roller denna ljumma midsommarkväll.

Rätta oss
Aktuell artikel (1 av 1)
Sprittande start på Saxå-festivalen

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!