Få tillgång till allt innehåll på webben - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Söndag, 22 oktober - vecka 42
Böcker

Annie är tillbaka full av liv

Krutröken låg stundtals tät och västernnostalgin flödade när Säffleoperan på lördagskvällen hade premiär på Irving Berlins nu snart 70-åriga musikal Annie get your gun.
Artikeln fortsätter efter annonsen

Och det är lika bra att säga det från början: Detta är en helgjuten föreställning, förbluffande väl genomförd in i minsta detalj, där humor, romantik och djupt allvar inramas av en sinnrik scenografi där miljöerna växlar mellan amerikanska västern, New Yorks hamn, europeiska hov, tågkupéer och Atlantångare.

Det är inte illa att lyckas blåsa liv i denna musikal, som förvisso är sångbar men stundtals nog så klichéaktig och fylld av både musikaliska höjder och djupa dalar. Regissören Ricky Andreis tycks ha en gnista som förmår lyfta en ensemble och ett verk flera nivåer. Och än mer: Han har en vaket öga för begåvningar. Den krävande huvudrollen som Annie, den skjutglada utmanaren till självsäkre Frank Butler, gestaltas av Klara Nilsson. Det är en formidabel prestation: alldeles äkta, intelligent och mycket levande. Klara Nilsson har ingen stor röst men en vackert modulerad och ren, och hon har ett register av uttryck som skulle få många långt mer erfarna skådespelare att bli avundsjuka.

Tore Norrby har ingen lätt match med rollen som Frank Butler, men klarar den ändå fint. En mycket vacker röst och en portion avväpnande egocentricitet skapar bilden av charmören som till slut faller hjälplöst för Annie. Att spela med och mot Klara Nilsson måste vara både oerhört roligt och stimulerande och samtidigt mycket krävande. Det kan då inte hjälpas: Det finns stunder när Frank framstår som något blek i relation till den närmast självlysande Annie.

Vad bör mer nämnas från denna rika musikalkväll? Förvisso att Ken Roulette, själv indian från Kanada, tryggt och med glimten i ögat tar plats som Sitting Bull, och att den för värmländsk publik välkände Mathias Malte Hallquist än en gång övertygar om sin talang för komik, liksom Anna-Lena Hedlund i rollen som Franks satmara till agent. Och var kommer barnen in? Jo, allt som oftast, och på ett sätt som ger ytterligare liv och närvaro åt föreställningen.

”Bara nu inget klickar…”, avlutar regissören sin inledning till programbladet. Nej inget klickar i denna föreställning, vare sig det tekniska, de många amatörskådespelarnas entusiasm och spelglädje, eller den sju man starka orkestern med mycket blås. Det må låta som överord, men jag vågar påstå att Musikalsverige nu ett tag bör rikta sina blickar mot Säffleoperan. Där finns denna oktobermånad en hel del både kunskap och entusiasm att ta med tillbaka till de större scenerna.

Rätta oss
1 / 1
”Det är inte illa att lyckas blåsa liv i denna musikal, som förvisso är sångbar men stundtals nog så klichéaktig och fylld av både musikaliska höjder och djupa dalar”, skriver Rolf Ahlzén. Foto: Therese Tingberg
Aktuell artikel (1 av 1)
Annie är tillbaka full av liv

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!