Få tillgång till plusartiklar på alla våra sajter - endast 1 krona första månaden!

Till erbjudande
Fredag, 19 januari - vecka 3
Krönikor

I de (o)ansvariga utgivarnas tidevarv

Om bara några dagar tar jag över som ansvarig utgivare på Värmlands Folkblad. Det är ett ansvar som förpliktigar, eftersom det är den ansvariga utgivaren som avgör vad som kan publiceras, och hur.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Det handlar inte minst om stora och svåra frågor som namnpubliceringar och risken för att privatpersoner ska råka ut för det som kallas publicistisk skada.

I ett sådant läge hade det naturligtvis varit skönt att kunna luta sig tillbaka mot den långa tradition av publicistisk försiktighet som har varit rådande i svenska medier under flera decennier. Men riktigt så enkelt är det inte längre.

I kölvattnet av #metoo har inte minst de stora drakarna på mediemarknaden svajat betänkligt i sina utgivarbeslut. Inte ens traditionstyngda tidningar som DN och SVD är längre några fyrbåkar i mörkret och kvällstidningarna verkar ha slagit på en helt ny väg.

Häromdagen valde till exempel Expressen/GT att publicera namn och bild på ett antal stenkastande personer i Göteborg, vilken med tanke på deras korta fängelsestraff får ses som ett trendbrott i svensk mediehistoria.

Tycka vad man vill om publiceringarna i sig, men klart är i alla fall att någonting är på väg att hända med den svenska medieetiken. Om det sedan är bra eller dåligt återstår att se.

Jag befarar det senare.

Rätta oss
Aktuell artikel (1 av 8)
I de (o)ansvariga utgivarnas tidevarv

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!