Måndag, 25 september - vecka 39
Karlstad

Svårt affärsläge i gamla Arkaden

Foto: Håkan Strandman

Många är de verksamheter som kommit och gått i gamla gallerian Arkaden genom åren.

Enligt forskaren Anders Gustafsson är det inte konstigt att det är svårt att få lönsamhet i lokalerna.

– Det finns ingenting där som man åker till för att man måste.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Det centrala läget i kvarteret mellan Drottninggatan och Stora torget i Karlstad verkar inte hjälpa. Många är de verksamheter som etablerat sig – och sedan avvecklats – i den delen av nuvarande gallerian Valvet som förr kallades för Arkaden.

Saluhallen är det färskaste exemplet på ännu en misslyckad satsning. Efter mindre än ett år tvingades ägaren Konsum Värmland slänga in handduken.

Enligt Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid Karlstads universitet, är det inte förvånande att verksamheterna har en tendens att dö när de kommer innanför väggarna på den aktuella ytan.

– Det största problemet med Arkaden är att det inte finns någon destination där, och har heller aldrig funnits någon, säger han.

Han förklarar vad han menar med destination:

– Det vi gör när vi är ute och handlar är att vi löser uppgifter. En marknadsplats kan aldrig fungera utan att det finns en butik dit man åker för att lösa någonting. Om vi tar Bergvik som exempel så är telefonbutikerna ingenting man åker ut extra till, medan Ikea är en typisk sådan destination, och även Systembolaget. Mycket av det andra är medhäng som man passar på att besöka medan man är där.

Ett annat problem med Arkaden, menar Anders Gustafsson, är att potentiella kunder kan gå förbi på gatan utanför – utan att veta vad som finns där inne.

– Om man inte har en destination måste man ha exponeringsyta. Exponering är grunden i marknadsföring. Men det har man inte heller där. Folk går inte in utan att verkligen veta vad som finns där inne.

Saluhallen som öppnade i källarplan förra året kunde ha blivit en destination. Men Anders Gustafsson ser anledningar till att det inte fungerade: att varumärket inte var nog inarbetat, och att ägarna inte gjorde nog mycket reklam för det.

– Kunderna såg inte saluhallen utifrån och blev heller inte påminda om att det fanns en sådan när man gick förbi utanför. För att något ska kunna bli en destination måste verksamheten fungera väldigt väl.

Men vad skulle kunna fungera då? Jo, något som är så pass unikt att det inte finns någon annanstans i närområdet. Anders Gustafsson nämner amerikanska klädeskedjan Abercrombie & Fitch som exempel.

– Det handlar om att hitta något som inte finns i Karlstad för att få ett lokalt monopol, då blir det en destination.

Sture Emanuelsson, partner i Prepart som äger gallerian Valvet, hoppades att saluhallen skulle bli den destination till gamla Arkaden som Anders Gustafsson pratar om.

– Saluhallen var eftertraktad. Det hade saknats under oerhört många år och det var en del av vad vi ville tillföra centrum och centrumhandeln i Karlstad, säger han.

Samtidigt som planeringen för saluhallen pågick etablerades Hennes och Mauritz i Valvet, och Wermlandsbankens gamla lokaler öppnades i ny tappning med klädaffär och restaurang.

– Vi jobbade med tre väldigt starka ben i det projektet. Sedan blev det inte vad vi hade hoppats på. Vi höll lite på kringliggande ytor för att göra kompletteringar till saluhallen, men vi fick inte den fart och trafik som vi förväntade oss. Det är klart at vi hade önskat att det hade gått, men nu blev det inte så.

Sture Emanuelsson framhåller att det finns verksamheter i gamla Arkaden som är stabila, Bergqvist skor och Burger king är exempel, och att han inte oroas över framtiden för lokalerna.

– Vi jobbar väldigt hårt med en lösning, och vi kommer nog att kunna presentera en tanke som gör att vi fyller ytorna.

– Vi har ett centralt liggande kvarter mellan Drottninggatan och Stora torget och det går att etablera på ett bra sätt även om det dragit ut på tiden längre än jag önskat.

Rätta oss
1 / 5

Stora delar av det som tidigare var gallerian Arkaden i centrala Karlstad har tomma lokaler. Saluhallen som öppnade i augusti 2016 tvingades stänga igen redan i juli i år.

2 / 5

Till skillnad från många andra verksamheter i gamla Arkaden har Bergqvist skor och Burger king lyckats överleva i många år.

3 / 5

Restaurangen Zócalo har nyligen flyttat ut.

4 / 5

Anders Gustafsson.

5 / 5

Sture Emanuelsson.

Aktuell artikel (1 av 8)
Svårt affärsläge i gamla Arkaden

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!