Tisdag, 26 september - vecka 39
Karlstad

Framtiden är i hamn

Vänersjöfarten andas ut efter slussbeskedet
Foto: Peter Bäcker

Luften känns nästan bohusländsk när skopan tömmer ännu några hundra kilo vägsalt från Wismar på kajen.

– Just nu har vi 12 000 ton i magasinet, säger Andreas Pagrén och smakar på den salta luften.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Han är driftschef på Vänerhamn i Karlstad och tar tillsammans med vd Göran Lidström med VF på en rundtur i insjöhamnen som sedan ett antal år finns bakom staket och grindar, stängd för allmänheten.

– Många tror ju att det handlar om bananer i nät som vi lossar här, men så är det inte, säger Andreas Pagrén.

– Saltet som lossas här används på vägarna från Åmål upp till Sysslebäck. Sedan lossas det salt i Kristinehamn också som används på vägarna österut.

Vänerhamn bildades 1994 genom sammanslagning av ett antal lokala bolag och har i dag 110 årsanställda och bra flyt på verksamheten. Göran Lidström är en nöjd vd. I fjol visade siffrorna en ökning på sex procent, i år är ökningen lika stor fram till augusti.

Han är förstås också nöjd över förra veckans besked om att slussarna i Trollhättan ska bytas ut.

– Valmet är ju helt beroende av Vänersjöfarten för att kunna skeppa ut sina yankeecylindrar i världen.

Vi förflyttar oss till Lambergskajen där det för dagen faktiskt pågår lastning av tre yankeecylindrar på Aspen. Det är rejäla pjäser som mäter 8,6 gånger 5,6 gånger 5,7 meter och väger 130 ton vardera. Aspen ska frakta dem till Rotterdam där de sedan lastas om på oceangående fraktfartyg för vidare transport ut i världen. Två av dem till Kina och en till USA.

– Och där nere i aktern ska vi lasta på papper när cylindrarna är ombord, säger Andreas Pagrén där vi står i fören på Aspen och ser hur cylindrarna säkras för transporten.

Aspen är ett så kallat Vänermaxfartyg som är anpassat för att passa precis i dagens slussar i Trollhättan med en längd på 88, bredd på 13, 2 och djupgående på 5,4 meter.

– 2016 hanterade vi 2,6 miljoner ton gods i våra hamnar, berättar Göran Lidström.

Lite drygt hälften av det var sjögods. För Vänerhamn har också en omfattande speditions- och lagringsverksamhet. På kajområdet i Karlstad ligger till exempel för närvarande massor med betongelement som ska till det stora kartongmaskinbygget vid Gruvön.

I Vänerhamn ingår hamnarna i Karlstad, Kristinehamn, Otterbäcken, Lidköping och Vänersborg. Dessutom har bolaget verksamhet vid Gruvön, i Åmål, i Hällekis och i Trollhättan. I hamnen i Karlstad, som är störst, dominerar gods relaterat till skogsindustrin och i Kristinehamn står kemikalier till Casco för en tredjedel av godset.

– I Otterbäcken dominerar gods kopplat till zinkgruvan i Askersund, i Lidköping är 73 procent jordbruksprodukter och i Vänersborg är 71 procent gods till Vargön Alloys, berättar Göran Lidström och visar diagram över hamnarnas statistik.

Han ser potential för att öka sjöfarten ännu mer. Som VF berättade i förra veckan pågår diskussioner om en ny form av containertrafik.

– Vänersjöfarten klarar en fördubbling av godsvolymerna. Vi pratar med tre fyra potentiella kunder. Det ser bra ut.

Rätta oss
1 / 3

När VF besöker hamnen i Karlstad pågår lossning av vägsalt från Wismar i Tyskland. Just nu finns 12 000 ton i magasinet i hamnen. När det är fullt ska där finnas 16 000 ton.

2 / 3

Driftschef Andreas Pagrén och vd Göran Lidström är nöjda med utvecklingen för Vänerhamn.

3 / 3

Lastning pågår av tre yankeecylindrar från Valmet som ska vidare ut i världen till Kina och USA.

Aktuell artikel (1 av 8)
Framtiden är i hamn

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!