Söndag, 24 september - vecka 38
Karlstad

Flyg med renare samvete

Foto: Håkan Strandman

Att flyga med ett rent samvete är en svår ekvation. Däremot går det att medverka till en minskad klimatpåverkan och samtidigt främja värmländsk innovation.

– Fly Green Fund Värmland är en regional fond som både värmlänningar och värmländska företag kan bidra till, säger Fly Green Funds vd Maria Fiskerud.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Karlstad Airport var den första flygplatsen i världen att installera en stationär tankanläggning för bioflygbränsle. Men sedan anläggningen invigdes sommaren 2014 har tankningen av bioflygbränsle från flygplatsens anläggning skett i relativt begränsad utsträckning. Nu hoppas man att en regional fond för bioflygbränsle ska bidra till att få snurr på marknaden – både vad gäller klimatkompensation och värmländsk innovation.

– Vi har varit, och vill även i framtiden vara, framstående i världen när det gäller biobränsle. Det vi gör nu är att ta ett omtag för att bidra till en minskad klimatpåverkan, säger Hans Wennerholm, tillförordnad vd i Karlstad Airport.

Redan tidigare har det varit möjligt för resenärer och företag som vill reducera sitt klimatavtryck att swisha en summa eller teckna ett årsavtal med Fly Green Fund. Men från och med nu är det också möjligt att öronmärka sitt bidrag till Fly Green Fund Värmland – och därmed bidra till bioflygbränsle till flyg som går från Karlstad och till att främja värmländska innovationsprojekt.

– Det vi gör här i Värmland nu och det vi är med och driver, det är innovation, det är framtiden och det är faktiskt unikt för hela världen. Men vi måste göra det här tillsammans, flygbolagen är lågprisbolag och kan inte ta kostnaden själva, säger Maria Fiskerud.

Och enligt kommunalrådet Per-Inge Lidén (MP) är det också ett uttalat ägardirektiv från Karlstads kommun att Karlstad Airport ska vara en ledande flygplats på miljöområdet.

– Senast 2018 ska vi blanda in 15 procent biobränsle i allt flygbränsle som går från Karlstad Airport, säger han.

Bioflygbränslet som kommer via finansiering från Fly Green Fund är ett så kallat ”drop-in” bränsle som kan blandas med fossilt bränsle. Det kräver inga förändringar på själva flygplansmotorerna men maxgränsen för inblandning är i dag 50 procent. Av de pengar som kommer in till den regionala fonden går 75 procent till extra kostnader för bioflygbränsle och 25 procent till att stötta initiativ och projekt vilka kan leda till att produktion av bioflygbränsle initieras i Värmland.

– Vi kan inte sitta och vänta på att någon annan ska göra det här. Biobränsle ska produceras lokalt och vi kan inte låta bli att ha en hög ambition av rädsla för att misslyckas. Vi behöver en hög ambition i allt vi gör, vi måste våga sticka ut hakan och vi måste våga misslyckas, för misslyckande är också vägen till framgång i sådana här processer som handlar om framtiden, säger Paper Province vd Maria Hollander.

–––

Fakta: Fly Green Fund Värmland

• Fly Green Fund är en samarbetsorganisation för utveckling av bioflygbränsle. Fly Green Fund Värmland har skapats med ambitionen att få fler värmlänningar och värmländska företag att bidra till en minskad miljöpåverkan.

• Företag och privatpersoner som går med får en rapport som visar hur mycket de har minskat sitt koldioxidavtryck.

• Siffrorna är offentliga och kan även användas för att minska företagets koldioxidavtryck vid rapportering till myndigheter.

Rätta oss
1 / 2

Fly Green Fund Värmland har skapats med ambitionen att få fler värmlänningar och värmländska företag att bidra till en minskad miljöpåverkan.

2 / 2

Bioflygbränslet som kommer via finansiering från Fly Green Fund är ett så kallat ”drop-in” bränsle som kan blandas med fossilt bränsle.

Aktuell artikel (1 av 8)
Flyg med renare samvete

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!