Måndag, 25 september - vecka 39
Hela livet

Bland färg, form och självkänsla

Foto: Privat

Entreprenör. Som egenföretagare får den grafiska formgivaren Amelie Malmberg Carlsson hela tiden utmana sig själv. Även på det personliga planet.

– Ingen kommer tro på dig om du inte själv gör det, säger Karlstadsbon.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Förra året startade Amelie Malmberg Carlsson, 26 år, det egna företaget Beyond design, med basen i Karlstad har hon numer kunder på flera håll i länet.

– För det här jobbet måste man nog i grunden vara en person som vill driva projekt framåt. Det gäller också att våga prova nya grejer och tro på sig själv och sin idé.

I ryggsäcken har hon en utbildning i förpackningsdesign vid Brobygrafiska i Sunne. I dag består hennes företag av två ben där det ena innefattar utformning av grafiska profiler, webbplatser och trycksaker. Och det andra är hennes egna konstprojekt. Den kreativa ådran har alltid funnits berättar hon.

– Det började med intresset för smink, kläder, foto, musik och därifrån till att jag började göra egna illustrationer.

Amelie berättar att hon alltid har varit lite introvert som person. Den största utmaningen som ny företagare har därför varit att sälja in sig själv och ta plats på företagsmingel och mässor.

– I början ville jag ha ett jobb där jag kunde vara skapande i bakgrunden och vara relativt anonym. Men nu är jag fronten för företaget och då måste jag pusha mig själv.

– Jag utsätter helt enkelt mig för situationer som kanske känns lite jobbiga och sedan utvärderar jag hur det gick och vad jag kan göra annorlunda nästa gång.

Men fördelarna med att vara egenföretagare och därmed kunna styra över sitt arbetssätt väger upp, menar Amelie.

– Redan under utbildningen märkte jag att det fanns en efterfrågan på mina tjänster, vilket bidrog till att jag vågade ta det här steget. Hade jag varit tvungen att starta från ruta ett hade det nog blivit mycket svårare.

Bland kunderna finns Karlstads Business Center, Sköna Rum B&B Fryksta och Nordic Husbilar.

Hennes röda tråd vare sig det gäller hemsidor, illustrationer eller förpackningar andas minimalism. "Less is more" med fokus på ett tydligt budskap och lättnavigerad design.

– För mig handlar det hela tiden om att funktionen snarare än att exempelvis fylla en hemsida med en massa krimskrams. Just balansen mellan en kontrollerad grund och något kreativt, lite "outside the box", beskriver väldigt mycket mig som människa.

Rätta oss
1 / 4

Efterfrågad. – Hur man som företag ser ut har mycket större betydelse nu än det kanske hade förr, säger Amelie Malmberg Carlsson.

2 / 4

Konsten är företaget Beyond designs andra ben.

3 / 4

Även om hennes signum är stilrenhet får det aldrig bli tråkigt betonar Amelie.

– Minimalistiskt med någon slags krydda kan man säga.

4 / 4

Just nu hämtar Amelie Malmberg Carlsson mycket inspiration från naturen i sitt skapande.

Aktuell artikel (1 av 4)
Bland färg, form och självkänsla

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!