Lördag, 23 september - vecka 38
Hagfors

Metanolen har gått från given till ratad

I teorin skulle alla våra bilar kunna drivas på den miljövänliga metanolen.

Men av oklara anledningar stöter den enkla kemiska föreningen på motstånd.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Kina är i dag den största marknaden för många av Europas stora bilmärken och där är bensin, både med hög och låg inblandning av metanol, ett väl etablerat bränsle till de många bilar som rullar. På 1980-talet och en bit in på 90-talet såg framtiden ljus ut för metanolen, innan den gradvis försvann, diskussionen tystnade och andra bränsletyper tog mark.

– Metanolen försvann bort från bränslesektorn, och sedan som energibärare för bränslecellsutvecklingen. Verkligt tunga argument fanns och finns inte, säger Ingvar Landälv, projektledare på Luleå tekniska universitet (LTU), och påpekar att metanol var ett självklart val när oljeindustrin letade alternativ till bensinen.

Ingvar Landälv har haft med metanolen att göra i stora delar av sitt yrkesverksamma liv och han har svårt att förstå den patrull som den stött på, särskilt när den är så fördelaktig.

– Man kan säga att det finns två viktiga steg när man pratar om hur långt man kommer på en kilowattimme energi från skogen – hur effektivt det är att tillverka bränslet och hur effektivt det är att använda bränslet i motorn. De två tillsammans är högt för metanol.

Elisabeth Wetterlund, biträdande universitetslektor på LTU, har också forskat på området, fast mer kring själva systemet i sig och var man skulle kunna placera metanolfabriker. Hon har hittat flera områden där svensktillverkad metanol skulle bli en viktig faktor, inte minst för skogsindustrin.

– Under rätt förutsättningar skulle det kunna vara en rätt gynnsam marknad och svensk skogssektor skulle kunna bli väldigt konkurrenskraftig internationellt, säger hon men tillägger också att om hela den svenska fordonsflottan ska kunna drivas på svensk metanol krävs det att den blir mindre.

– Vi måste nog ned till en fjärdedel av dagens bränsleanvändning – då räcker skogen. Men först måste vi se till andra saker som att tågen funkar som de ska, och att vi har fler resfria möten så att det blir färre och mer effektiva bilar.

Vilka invändningar finns annars mot metanolen? Skeptikerna hävdar att den är både korrosiv och giftig.

– Det är sant att så är fallet, men sådant kan tas hänsyn till. Jämför man storskalig användning av bensin och metanol i ett utbyggt försörjningssystem så kommer metanol ut minst lika bra eller till och med bättre när man ser på hälso- och säkerhetsaspekterna för de två alternativen, säger Ingvar Landälv.

Rätta oss
Aktuell artikel (1 av 8)
Metanolen har gått från given till ratad

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!