Tisdag, 26 september - vecka 39
Hagfors

Ett miljardprojekt som går på tomgång

Foto: Daniel Olausson

Ett projekt som går lite på tomgång.

Så beskriver Värmlandsmetanols vd Björn Gillberg läget för den metanolfabrik som är tänkt ska byggas i Hagfors.

Och han tycker vi ska glömma regeringens mål om en fossilfri fordonsflotta till 2030.

Artikeln fortsätter efter annonsen

Uvån Hagfors Teknologi är i full färd att flytta sin verksamhet till Hagfors och Stockholm. Då blir Värmlandsmetanol ensamt i de enorma, anrika och imponerade lokalerna i det gamla brukskontoret i Uddeholm.

Undertecknad frågar skämtsamt hur många kvadratmeter per person de tre anställda i bolaget förfogar över när Björn Gillberg och informationsansvariga Lena Eriksson Sonebrink visar runt i rummen. Nog ekar det tomt på sina håll, tanken var att det skulle sjuda av liv och vore det inte för ett ödesdigert riksdagsbeslut 2012 så är det högst troligt att den så länge omtalade metanolfabriken skulle ersatt de förklarande skyltarna vid Vågbacken och brukskontoret innehålla det mångdubbla antalet medarbetare.

Då beslutades det att man ska beskatta biodrivmedel, nu kämpar Björn Gillberg och övriga aktörer och intressenter i branschen för att få till nya beslut, som säkerställer att de rörliga – och oberäkneliga – skatterna försvinner.

Innan dess blir det ingen metanolfabrik, åtminstone inte för drivmedelsproduktion.

– Det är lite sorgligt att vi sedan 2012 har fått tampas med allehanda hinder, säger han och förklarar att den blåkopia som togs fram och som innehåller allt som krävs för att bygga en fabrik har sysselsatt många och är värd stora pengar i det pionjärprojekt som företaget driver.

– Då är det väl rent ut sagt för jäkligt att inte detta applåderas av en statsmakt där man alltid har talat om innovationer och entreprenörer, miljön, nationell energisäkerhet, arbetstillfällen... man hade snarare förväntat sig att det politiska systemet skulle göra vågen gentemot oss och alla andra som försöker.

Efter den intensiva perioden fram till och med 2012 går företaget som sagt nu lite mer på tomgång. Man håller sig uppdaterade på det politiska läget, finslipar detaljer och utforskar andra marknader, inte minst den allt mer lovande kemiindustrin där metanol är en stor basråvara.

Men man jobbar också aktivt med att lobba sitt miljardprojekt, som drivs i tätt samarbete med den tyska totalentreprenören ThyssenKrupp Industrial Solutions, hos politiker. Så sent som förra veckan besökte han, tillsammans med Hagfors kommunalråd Åsa Johansson (S), näringsdepartementet och statssekreteraren.

Ett rutinbesök, enligt Gillberg själv, och utgången blev som den brukar. Man hänvisar till EU-kommissionen som kan ha synpunkter på att Sverige eventuellt skulle gynna enskilda aktörer om skatterna på biodrivmedel skulle hanteras annorlunda än för dem rörande fossila bränslen.

– Men jag tog upp det att i Finland har den finska regeringen tilldelat två bolag betydande investeringsbidrag, plus driftsbidrag under tolv års tid, varav ett av bolagen satsar på den här tekniken, men man ska bara göra gas och fjärrvärme av det. Går det i Finland så borde det gå i Sverige, vi är ändå med i samma union.

– Där är problemet med EU, de kan säga att det snedvrider konkurrensen, samtidigt ser vi att det gick bra i Finland, och staten har stora bolag som Vattenfall, så de har instrumenten bara de vill.

Paradoxalt nog är den metanol som fabriken ska framställa troligen en av de bättre lösningarna för att nå målen om att bli fossilfria i framtiden, inte minst med tanke på att det är den stora svenska skogen som är själva råvaran. Dagens elbilar drivs till stor del på batterier, vilka inte är särskilt miljövänliga i sig, och branschen brottas med laddtider och korta körsträckor.

Här visar en del forskning att framtidens fordonsflotta består av elbilar som drivs av bränsleceller som får sin energi från antingen vätgas – eller metanol.

– Om du ska ha bränsleceller i bilarna som gör el i motorn så gäller det att ha ett vettigt system med bränsle som bränslecellerna kan hantera, transportera och leverera under normalt lufttryck i tankarna, precis som med bensin och diesel. Då är metanol en bra övergång, så ser vi på det. Det är ett bränsle för dagens motorer och även för morgondagens.

Det verkar ju pratas mer om att driva bränslecellerna med vätgas, varför pratar man inte mer om metanolen?

– Vi ser inget annat än att det är modenytt i det. För 15 år sedan var det etanol som gällde, nu är det nästan stendött eftersom EU säger att det ska bort och vi behöver åkermarken till mat. Och det är klart att elbolagen blir nöjda om de får producera el.

Nu görs det visserligen en del på den politiska arenan. Från och med nästa sommar beskattas allt drivmedel fullt ut och man tvingar också bolagen att blanda i biodrivmedel i bränslet.

Målen är dock lågt satta och hur de blir på sikt vet ingen. Björn Gillberg anser det dock vara ett steg i rätt riktning, men han är säker på sin sak – det där målet om att vara fossilfritt till 2030 är bara att glömma.

– Det kommer i varje fall inte vara baserat på en inhemsk produktion, säger han och spekulerar att man tvingas importera etanol och hugga ned urskogarna i Brasilien och Indonesien.

– Men det torde inte vara förenligt med EU:s och vår syn på hållbarhet. Så vitt vi kan bedöma så kommer inte den typen av bränsle tolereras i Sverige framöver, det måste vara hållbart. Så där sitter vi i en intressant sits, ler han.

Rätta oss
1 / 2

3,5 miljarder kronor beräknas metanolfabriken kosta. Just nu finns inga sådana pengar i företaget som går lite på tomgång, men skulle rätt förutsättningar ges rent skattemässigt kan en fabrik stå klar vid Vågbacken på tre år.

2 / 2

I dagsläget jobbar tre personer i det anrika gamla brukskontoret, Björn Gillberg, den informationsansvariga Lena Eriksson Sonebrink, samt Monica Fredriksson.

Aktuell artikel (1 av 8)
Ett miljardprojekt som går på tomgång

Dela på facebook

Läs Värmlands Folkblad i digitalt format - redan idag

Du får dagens, gårdagens eller förra veckans tidning - direkt i din mobil eller surfplatta

Jag vill prenumerera!