Hoppa till huvudinnehållet

Nu säger vi hej då ordet ”kund” från Karlstads vård och omsorg!

Publicerad:
Reporter Värmlands Folkblad
Värmlands Folkblad
redaktion@vf.se
Vänsterpartiets fullmäktigegrupp, från vänster: Karl Sandström, Siri Hasting, Björn Molin och Parvane Assadbegli (saknas på bild gör Erik Diaz Milla).
Vänsterpartiets fullmäktigegrupp, från vänster: Karl Sandström, Siri Hasting, Björn Molin och Parvane Assadbegli (saknas på bild gör Erik Diaz Milla). Foto: Vänsterpartiet Karlstad

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Efter nästan tio års motionerande om att ta bort ordet ”kund” inom vården och omsorgen i Karlstad kommun och ersätta den med något mer värdigt, har Vänsterpartiet äntligen lyckats. Det skriver företrädare för partiet i detta inlägg.

I onsdags beslutade vård- och omsorgsnämnden äntligen att säga hej då till ordet kund inom förvaltningen, något som Vänsterpartiet drivit och kämpat för i många år och som nu äntligen givit resultat. I stället säger vi hej till ett mer rättvisande och värdigt bemötande av våra omsorgstagare.

Vägen var inte spikrak. Vi har lämnat motioner om att ta bort ordet flera gånger, första gången 2014, och har fått avslag varje gång, men i vår senaste process fick motionen ett försiktigt bifall i Vård- och omsorgsnämnden som beslutade att ordet skulle utredas och att ett förslag på ersättningsord ska tas fram.

Att använda eller inte använda ett ord kan tyckas vara en liten sak, men just ordet kund inom vårdsammanhang är en viktig fråga. För det första ger ordet kund en falsk föreställning om att det finns ett utbud där människor kan välja och vraka mellan olika vård- och omsorgsval som de får köpa, det i sin tur ger vård- och omsorgsgivarna föreställningen om att medborgarna som söker vård är kunder som ska betjänas och som man säljer varor till.

Det blir helt enkelt inte en rättvis bild av verkligheten då vården vi ger våra medborgare är en del av den skattefinansierade välfärden som tilldelas varje medborgare efter behov.

För det andra ger det skenet av att vår välfärd är att likställa med ett vinstdrivande företag vars huvudsyfte är att gå med vinst i slutet av året, vilket inte stämmer. Det finns inget vinstsyfte i den kommunala välfärden. Vi ska hålla oss till den budget vi satt och självklart arbeta på ett sätt som värnar skattebetalarnas pengar, men det finns inget syfte att tjäna pengar.

När det pratas om vård och omsorg är det oerhört viktigt att kommunen behandlar de som tar emot omsorgen på ett värdigt sätt.

Tidigare i år ställdes det bisarra i att använda kund-begreppet på sin spets när deltagarna i daglig verksamhet satte upp en allsångs-show för allmänheten och man på SVT Värmland kunde läsa att ”Ikväll bjöd kunderna på Karlstads kommuns dagliga verksamhet in till en somrig show…” Daglig verksamhet är en del av vår välfärd som ska ge de medborgare som inte har möjlighet att befinna sig på den ordinarie arbetsmarknaden en meningsfull och bra vardag. Vänsterpartiet är säker på att ingen som har ett arbete skulle uppskatta att bli kallad för kund av sin arbetsgivare.

Det samma gäller alla delar av vårs- och omsorgsarbete som utförs under socialtjänstlagen. Är en person som får hjälp av hemtjänsten verkligen en kund som har köpt en tjänst? Nej, den är en medborgare som tar del av den gemensamma välfärden.

Det är alltså med stor glädje som kommunen nu kan lämna ordet kund inom vård och omsorg bakom sig och se fram emot att bemöta våra medborgare som omsorgstagare.

Vänsterpartiets fullmäktigegrupp

Parvane Assadbegli

Björn Molin

Siri Hasting

Karl Sandström

Erik Diaz Milla

Artikeltaggar

KarlstadKarlstads kommunMotionerOmsorgParvane AssadbegliPolitikSVTVårdVård och omsorgVälfärdVänsterpartietVärmlands län