Hoppa till huvudinnehållet

Slopad minutstyrning – spel för gallerierna

Publicerad:
Att ta bort starttiden för ett besök i telefonen är inte att slopa minutstyrning i praktiken, påpekar insändarskribenten.
Att ta bort starttiden för ett besök i telefonen är inte att slopa minutstyrning i praktiken, påpekar insändarskribenten. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Replik angående artikeln om hur Karlstads kommun avskaffar minutstyrning inom hemtjänsten.

Dags att dementera. Visst låter det fantastiskt i teorin med fast omsorgskontakt och att minutstyrningen är borta men hur ser det ut i praktiken och är det faktiskt sant? Det är ett fantastiskt bra spel för galleriet all denna positiva publicitet men enligt mig, nej .

Jag förstår och vet fortfarande inte efter all min tid i hemvården hur exakt minutstyrningen är borta för vi kommer aldrig ifrån den. Bistånd beviljar hur mycket tid vi har hos varje kund, hur många minuter varje besök ska ta oss. Lägger vi då mer tid på en kund eller ett besök, ja, då får vi ta det från någon annan kund eller från vår rast eller restid. Kanske strunta i att diska hos någon. Det enda sättet att kunna skapa tiden att sätta sig ner och prata som vi så fint säger att vi har, är med mer personal och eller färre besök på varje personal. Att ta bort starttiden för ett besök i telefonen är inte att slopa minutstyrning.

Vad gäller fast omsorgskontakt och det faktum att vi ska jobba i ”team” är jag beredd att säga att det inte fungerar felfritt direkt. Jag blir ifrågasatt varje arbetspass på alla de olika turer jag skickas på, av brukare som undrar varför det är jag eller varför det inte varit jag som kommer. Turerna ändras konstant och personal skickas hit och dit vilket egentligen skapar en frustration hos kunderna och personalen. Den största skillnaden egentligen sen vi börjat med fast omsorgskontakt är att vi inte ska hjälpa varandra längre. Då bryter vi nämligen kontinuiteten. För det är ju bättre att någon stressar ihjäl sig fram till rast eller tills man slutar, medan någon annan kanske har rast i en timme eller är klar två timmar tidigt innan man slutar och sitter av tiden…?

Ifrågasätter man eller påpekar brister så får man till svar av chefen att vi är i pilot. ”Det blir bra sen.” Så, när är sen? Och vad säger jag till kunderna? Att det ”blir bra sen”?

Undersköterska

Artikeltaggar

BiståndBristerPolitikStressVård och omsorg