Hoppa till huvudinnehållet

Ny butik öppnar i centrum – säljer populära drycken: ”Många yngre som gillar”

Publicerad:
Under måndagen slog makarna John och Ding Chamberlin upp portarna till sin nya matbutik med asiatiska varor i centrala Karlstad.
Under måndagen slog makarna John och Ding Chamberlin upp portarna till sin nya matbutik med asiatiska varor i centrala Karlstad. Foto: Peter Bäcker

Makarna Ding och John Chamberlin har sålt bubble tea i Kalmar.

Nu expanderar de till Karlstad där de under måndagen öppnade en asiatisk matbutik.

– Vi säljer inte bara de varor som finns i butiken utan det som kunderna vill ha, säger John Chamberlin.

Ding och John Chamerlin håller på med den sista finputsen när VF knackar på glasdörren en trappa ner i av hörnet Drottninggatan och Östra torggatan.

– Vi öppnar först om en timme, men välkomna in, säger John Chamberlin som ursprungligen är från Bejing i Kina.

Tillsammans med hustrun har han drivit ett kafé i Kalmar där de sålt bubble tea. Den populära tedrycken från Taiwan med kulor i olika smaker är en potentiell storsäljare även i Karlstad.

Bubble tea lär bli en storsäljare bland den yngre kundgruppen.
Bubble tea lär bli en storsäljare bland den yngre kundgruppen. Foto: Peter Bäcker

– Det är många yngre som gillar bubble tea. Vi har egna bord där man kan sitta, säger John och visar vägen till affärens kafédel.

– Vi blir inte först med bubble tea i Karlstad, det finns redan på Bergvik, men vi blir nog först i centrumkärnan.

I Kalmar sålde de en vanlig dag runt 200 runt plastglas med bubble tea.

– Mer på sommaren, säg det dubbla.

I Karlstad satsar de även på en matbutik med varor från östra Asien som Kina, Japan, Korea, Filippinerna och Thailand.

– Vi importerar inget själva direkt från Asien utan köper från lager i Stockholm, Tyskland och Nederländerna.

Matbutiken erbjuder främst varor från de östra delarna av Asien.
Matbutiken erbjuder främst varor från de östra delarna av Asien. Foto: Peter Bäcker

Bra kundservice är en del av affärsidén förklarar John och hämtar en katalog från kassadisken.

– Allt som finns i katalogen kan vi beställa hem. Det tar en vecka eller två beroende på vad man beställer.

På lagerhyllorna i butiken finns bland annat ett stort utbud av nudlar i olika smakriktningar.

– Nudlar tror jag säljer bra, det är så enkelt och snabbt att göra. Det är bara att tillsätta vatten.

– Sedan tror jag att läsk också kommer att gå bra, säger John och tar fram en flaska av den japanska läsken ramune från hyllan.

– Den här är melon, det finns jordgubbssmak och flera andra smaker.

John Chamberlin är ursprungligen från Bejing i Kina.
John Chamberlin är ursprungligen från Bejing i Kina. Foto: Peter Bäcker

Makarna hade smygpremiär under söndagen.

– Vi tände ljuset i lokalen öppnade dörren under en timme. Det kom ungefär 20 kunder. Ett par som hade bott i Kina under något år hittade varor i butiken som de ätit där. Det var lite kul.

Att makarna hamnade just i Karlstad är en slump, men ändå inte.

– Vi tittade runt i flera svenska städer som Sundsvall, Jönköping och Linköping efter asiatiska mataffärer. Konkurrensen var minst i Karlstad, och så fick vi en lägenhet precis ovanför butiken, säger John Chamberlin.

Japansk läsk är något av det du kan hitta butiken.
Japansk läsk är något av det du kan hitta butiken. Foto: Peter Bäcker
Mjölkte på flaska är en populär produkt.
Mjölkte på flaska är en populär produkt. Foto: Peter Bäcker

Artikeltaggar

ButikerHandelKalmarKarlstadKina

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.