Hoppa till huvudinnehållet

Coca-Cola ska samarbeta med värmländskt bolag: ”Betyder extremt mycket”

Publicerad:
Reporter Jonas Klint
Jonas Klint
jonas.klint@nwt.se
Coca-Cola ska hjälpa till att ta fram en fiberbaserad skruvkork tillsammans med det värmländska bolaget Blue ocean closures.
Coca-Cola ska hjälpa till att ta fram en fiberbaserad skruvkork tillsammans med det värmländska bolaget Blue ocean closures. Foto: Fredrik Varfjell

Det värmländska bolaget Blue ocean closures som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar har fått en global jätte som samarbetspartner.

Det är Coca-Cola som nu köper in sig i utvecklingen av den värmländska skruvkorken, som ska ersätta plastkorkar.

– Det här ger oss en ordentlig skjuts framåt, säger Ulrika Ganterud Evermark, community manager på Blue ocean closures.

Startupbolaget med huvudkontor i Karlstad och test- och produktionsanläggning i Säffle håller på att ta fram en träbaserad förslutning till olika typer av förpackningar.

– För att vi ska kunna få ut den här tekniken på marknaden har vi ett antal samarbeten med stora varumärken i olika segment på konsumentmarknaden, säger Ulrika Ganterud Evermark.

Stora varumärken

Bolaget har tidigare berättat om sina samarbeten med varumärken som Arla och Absolut vodka. Det finns även flera andra stora varumärken i gruppen av så kallade pioneering partners i bolaget.

– Bolagen investerar i utvecklingen av produkten. De sitter inte bara och väntar på att vi ska lansera en helt färdig produkt.

På onsdagen berättade bolaget att man har fått till ett avtal med Coca-Cola.

Blue ocean closures vd Lars Sandberg och Ulrika Ganterud Evermark. community manager.
Blue ocean closures vd Lars Sandberg och Ulrika Ganterud Evermark. community manager. Foto: Jonny Ohlsson

Hur stor investering det rör sig om avslöjas inte, men samarbetet betyder mycket för det värmländska bolaget.

– Det betyder extremt mycket. Coca-Cola är ett av världens starkaste varumärken, och också ett varumärke som verkligen tar ansvar och vill hitta mer miljövänliga lösningar på sina förpackningsutmaningar. De har också resurser för att hjälpa oss med vår utveckling och kommer in med sin expertis. Det är klart att det ger oss en väldig skjuts framåt när det gäller tron på den här tekniken, säger Ulrika Ganterud Evermark.

Inga löften om ordrar

Avtalet innebär inget löfte om framtida ordrar på korkar när de finns på marknaden. Men målet är att utvecklingsarbetet ska leda till att bolagets korkar ska sitta på Coca-Colas förpackningar i framtiden.

– Naturligtvis är målsättningen att partnerskapet ska leda till att man också vill köpa in våra skruvkorkar, åtminstone till en del av sin produktion.

– Alla innovationsprojekt som Coca-Colas R&D-center (forskning och utveckling) ger sig in i blir naturligtvis inte färdiga lösningar, så därför kan man inte säga att det finns något löfte om att det här kommer att lyckas. Men målsättningen som vi båda har är att det ska leda till en produkt som faktiskt går att använda på deras förpackningar.

Olika alternativ

Det är inte självklart att det är petflaskorna som korken ska sitta på.

– Det finns en uppsjö av olika drycker och varumärken och förpackningslösningar i Coca-Colas verksamhet. Vi har inte avslöjat än vilket koncept eller produktkategori vi jobbar med specifikt.

Blue ocean closures fiberbaserade skruvkork.
Blue ocean closures fiberbaserade skruvkork.

Kommer det att hända något konkret i Säffle på grund av det här eller kommer utvecklingen att ske utomlands?

– Det kommer nog att hända saker i både Karlstad och Säffle. Vi växer på huvudkontoret i Karlstad, och i Säffle ger ett sådant här samarbete ganska mycket arbeten när det gäller testning av verktyg och testning av olika produkter och materialkombinationer.

– När vi har en kommersiell produktion för någon av våra pioneering partners så kommer den produktionen i första hand att ske i Säffle. Självklart kommer den delen av verksamheten att växa.

Fler anställda

Bolaget kommer att behöva anställa fler medarbetare.

– Vi håller redan på med rekrytering av fler projektledare. Självklart är det så att ju fler stora projekt som rullar, desto större behov finns det av att vi matchar det med rätt styrka in house.

Hur långt har ni kommit – hur nära en färdig produkt är ni i dag?

– Det är lite olika i de olika utvecklingsprojekten. Jag kan inte avslöja för mycket men vi har jobbat längst med Absolut vodka och det är där vi ligger längst framme.

När kan vi se en av de här skruvkorkarna i butikshyllan?

– Det kan vi inte svara på men vi har goda förutsättningar nu när vi har flera globala varumärken on board.

Artikeltaggar

ArlaInvesteringarKarlstadMarknaderNäringslivSäffleTeknikUlrika Ganterud EvermarkVarumärken

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.