Hoppa till huvudinnehållet

Kritik mot planen för 30 nya bostäder – ligger för nära järnvägen: ”Får titta på det”

Publicerad:
Reporter Joakim Strand
Joakim Strand
joakim.strand@vf.se
Så skulle det planerade flerbostadshuset längs Magasingatan kunna se ut när det är färdigt. Nyligen avslutades den första remissrundan där Karlstads kommun fick frågor om buller.
Så skulle det planerade flerbostadshuset längs Magasingatan kunna se ut när det är färdigt. Nyligen avslutades den första remissrundan där Karlstads kommun fick frågor om buller. Foto: ILLUSTRATION: MONDO ARKITEKTER

Ett trettiotal lägenheter – endast 60 meter från järnvägen. Det tycker inte länsstyrelsen är en bra idé.

Per Anders Olsson på stadsbyggnadsförvaltningen tror emellertid att projektet ändå är genomförbart.

– Det är absolut vår ambition, säger han.

Det var i mars 2022 som Willhem ansökte om en planändring för fastigheten som är granne med Herrhagens vårdcentral i Karlstad. Bostadsbolaget vill bygga ett flerbostadshus på ytan som idag används till parkering.

Karlstads kommun har tagit fram ett förslag på en byggnad på sex respektive åtta våningar som har varit ute på en första remissrunda. Förslaget skulle ge ett tillskott på cirka 30 lägenheter.

Stadsbyggnadsförvaltningen håller på att sammanställa remissomgångens synpunkter. Närboende har frågor om parkering, trafik och utsikt.

– Det är flera som lyfter att parkeringssituationen är ansträngd på Herrhagen och blir än värre om det byggs mer, säger planeringsarkitekten Per Anders Olsson.

Där kan han ge lugnande besked. Delar av den befintliga parkeringsytan blir kvar plus att Willhem äger grannfastigheten där det finns ett garage.

– De kommer att lösa sig med befintlig parkering och nya platser, säger Olsson.

För att tillgodose länsstyrelsen och Trafikverket krävs lite mer arbete. Myndigheterna är främst oroade för buller och risker med närheten till Värmlandsbanan.

– Länsstyrelsen önskar till exempel en obrännbar fasad mot järnvägen, konstaterar Per Anders Olsson.

I förslaget finns det två entréer i byggnaden för att säkerställa att det finns minst en väg ut om det skulle inträffa en olycka med farligt gods på järnvägen.

Trots bullerskärmar är länsstyrelsen frågande till om det går att få till en tyst sida för våning sju och åtta. Byggnaden är tänkt att bli högre (åtta våningar) mot Magasinsgatan och lägre (sex våningar) mot grönområdet.

Myndigheten saknar även en tydlig redovisning av bullernivåerna på marknivå och det första våningsplanet. Om planen godkänns i nuvarande form skriver länsstyrelsen att det är sannolikt att den tas in den för prövning. Myndigheten rekommenderar kommunen att se över lokaliseringen alternativt husets utformning.

– Samrådet är det första skedet där vi får se vilka frågor som kräver ytterligare utredning. Buller är en sådan. Vår akustiker får titta på det igen så att vi hittar en utformning som klarar de uppställda krav som finns i bullerförordningen till granskningen, säger Per Anders Olsson.

Granskningen är den andra remissrundan.

Sju av de åtta stora träd, med biotopskydd, som omgärdar byggnaden bevaras. Det åttonde, som är skadat, ska ersättas på befintlig eller annan plats.

Kommunen avser även att åter göra Åttkantslunden till en allmän gata. Det är även på förslag att något justera den gång- och cykelbana som löper i parken söder om fastigheten.

Artikeltaggar

Bostad och byggenFastigheterHerrhagenKarlstadLägenheterParkeringTrafikTrafikverketVärmlandsbanan

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.