Hoppa till huvudinnehållet

Du har betalat för Icas miljardvinst med många dyra Bregottpaket

Publicerad:
Reporter Susanne Sjöstedt
Susanne Sjöstedt
susanne.sjostedt@vf.se
Tokdyr mat. ”Det är leverantörernas fel”, säger butikerna, samtidigt som deras marginaler ökar.
Tokdyr mat. ”Det är leverantörernas fel”, säger butikerna, samtidigt som deras marginaler ökar. Foto: Caisa Rasmussen / TT

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

”Vi har sänkt priserna”, säger Ica-gruppens vd – och hävdar att matjätten inte ens täcker prisökningarna från leverantörerna. Ändå ökar deras vinstmarginaler. Med hjälp av din plånbok.

Det är världens torraste ekonominyhet. Ica ”redovisar ett rörelseresultat, rensat från jämförelsestörande poster på 1 955 miljoner kronor för årets tredje kvartal”.

Men om vi säger så här i stället: Ica, en av matjättarna som ägnat större delen av det senaste året åt att hävda att det inte är DE som höjt priserna utan leverantörerna och att de inte alls passat på att höja priserna extra mycket under inflationskrisen, gick två miljarder i vinst för tredje kvartalet i år. Det är lite mer än 28,5 miljoner Bregottpaket för hisnande 70 kronor styck det …

2 000 000 000 kronor i vinst för en matjätte som under den galna prisökning på mat vi kunder sett sedan i fjol tillsammans med de andra matjättarna slagit ut med händerna och menat att det inte är DE som är skyldiga till de rusande priserna.

Ica tar faktiskt inte ens ut de fulla prisökningarna från leverantörerna, har man hävdat – och man har lyft enskilda små butiker som kämpar.

Att man går två miljarder plus senaste kvartalet, nästan 250 miljoner mer än motsvarande kvartal i fjol handlar i stället om att matjätten ”jobbar jättehårt med att ta ansvar”, skriver Ica-gruppens vd Nina Jönsson i en kommentar till torsdagens rapport som presenteras parallellt med uppgifter om hur Ica tar över flera butiker från sina konkurrenter i bland annat Stockholm.

Det svenska matoligipolet med ett litet antal stora matjättar tar några steg mot matmonopol. Så mycket för att utmana de höga priserna med att som kund hota med att handla nån annanstans.

Det är inte bara vinsten som ökar, marginalerna gör det också.
Det är inte bara vinsten som ökar, marginalerna gör det också. Foto: Pontus Lundahl/TT

Nina Jönsson menar att koncernen ”sänkt priserna på många vardagsvaror” sedan i våras.

Inte på grund av politisk press då, menade alla matkedjor i våras när först Magdalena Andersson (S) och till slut även finansminister Elisabeth Svantesson rasade mot de rusande priserna. De hade tänkt sänka priserna långt innan nån politiker höjde rösten.

Men redan då höjde experterna ett varnande finger för de generösa buden om prissänkningar på dagligvaror. För inte köpte de att matjättarna var villiga att göra avkall på sina vinstmarginaler. De skulle förstås höja priset på alla andra varor som inte omfattades av löftet om prissänkning. Ta igen på gurkorna vad man förlorat på fiskpinnarna, så att säga.

Och tänka sig, det var ju precis vad som skedde. Det framgår till och med i den där delårsrapporten att Ica ökat vinstmarginalerna, från 4,9 procent i fjol till 5,3 procent i år. Det låter kanske blygsamt, men är i internationell jämförelse en mycket hög siffra. Jämför exempelvis med USA där marginaler på 1–3 procent är det vanliga.

Det är du och jag som betalar de där marginalerna. Som blir stående framför mejeridisken för att skaka på huvudet åt ett paket Bregott för 70 spänn. Som får se pengarna räcka till allt mindre och matas med budskapet att det tyvärr är leverantörernas fel.

”Sveriges stora matjättar, med undantag för kroniskt misskötta Coop, är veritabla sedelpressar. Låt ingen lura i er något annat”, konstaterade ekonomikommentatorn Andreas Cervenka i en text i somras.

Det är nog redan kört, för fortsätter att handla där gör vi ju ändå.

Artikeltaggar

Andreas CervenkaButikerCoopElisabeth SvantessonHandelIcaMagdalena AnderssonNina JönssonSocialdemokraternaStockholm