Hoppa till huvudinnehållet

Ung kvinna dog i tågolycka – nu kan övergången stängas: ”Kan överklagas”

Publicerad:
Reporter Joakim Strand
Joakim Strand
joakim.strand@vf.se
Gångfällan där en ung kvinna avled 2021 efter att ha blivit påkörd av tåget kommer att stängas. Men det dröjer förmodligen två år.
Gångfällan där en ung kvinna avled 2021 efter att ha blivit påkörd av tåget kommer att stängas. Men det dröjer förmodligen två år. Foto: Daniel Olausson

För två år sedan avled en ung kvinna vid tågövergången vid SG Broby i Sunne.

Nu vill Trafikverket stänga gångfållan och i stället förstärka den närliggande södra övergången.

– Där sätter vi upp bommar, ljud- och ljussignaler, säger Peter Thörn, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

Det var i oktober 2021 som den unga kvinnan tog sig in i gångfållan med cykel utan att uppmärksamma att ett tåg närmade sig på Fryksdalsbanan. Det slutade med en dödsolycka.

Nu håller Trafikverket på att se över samtliga plankorsningar mellan Sunne och Torsby. Enligt förslaget, som Fryksdalsbygden var först att rapportera om, ska olyckskorsningen stängas, eller slopas som myndigheten kallar det.

– I dag är det en rättighet att korsa Fryksdalsbanan på platsen som vi tar bort genom en slopning. Då krävs det en demokratisk process med ett beslut som kan överklagas till domstol.

Peter Thörn räknar med att övergången kommer att vara öppen i minst två år till.

– Det beror på om beslutet blir överklagat eller inte, säger han.

Parallellt kommer Trafikverket att lägga 12 till 15 miljoner kronor på att förstärka skyddet vid gångfållan som ligger cirka 300 meter söder om olycksövergången. Det ska det bli järnvägsbommar med ljud- och ljussignaler.

– Det blir bommar med kjolar så att det inte går att krypa under bommarna. Sedan sätter vi stängsel på hela sträckan från vägkorsningen till Sunne tätort tar slut.

Att myndigheten inte förstärker båda övergångarna har sin förklaring.

– För närvarande har vi inte pengar till mer än en, då måste vi välja. Eter samråd med Sunne kommun och hur trafikeringen ser ut kom vi fram till att det är fler gående och framför allt barn som använder den södra, säger Peter Thörn.

Planen är att omgörningen ska projekteras under 2024 och genomföras året efter.

Läs också

Artikeltaggar

BeslutDomstolarFryksdalsbananMyndigheterPeter ThörnPolitikSG BrobySunneTorsbyTrafikverketÖverklaganden

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.