Hoppa till huvudinnehållet

Ministern om läskrisen: ”Riskerar få en generation med analfabeter”

Publicerad:
Reporter Daniel Olausson
Daniel Olausson
daniel.olausson@vf.se
Skolminister Lotta Edholm (L) fick följe av både lokala företrädare från Liberalerna och kommunens tjänstepersoner under Sunnebesöket där hon förutom SG/Södra viken besökte skolorna i Västra Ämtervik.
Skolminister Lotta Edholm (L) fick följe av både lokala företrädare från Liberalerna och kommunens tjänstepersoner under Sunnebesöket där hon förutom SG/Södra viken besökte skolorna i Västra Ämtervik. Foto: Daniel Olausson

Var femte 10-åring saknar tillräcklig läsförmåga.

Den senaste undersökningen visar på alarmerande siffror.

– Vi riskerar att få en generation med funktionella analfabeter, säger skolminister Lotta Edholm (L).

Hon har precis landat i leran efter att ha under tredjeklassaren Linnea Lindqvists översyn och med stor försiktighet fått ratta en grävskopa.

Besöket på SG/Södra viken är en av hållpunkterna när regeringens skolminister ägnar två dagar i Sunne – inbjuden av bildningsutskottets ordförande Marianne Åhman (L) och i den kommun som stuckit ut hakan med målsättningen om att bli hela länets främsta skolkommun.

– Och det är otroligt kul att vara här och få se yrkesprogram som är så framgångsrikt. Det är annars en stor utmaning att få våra ungdomar till att vilja läsa på yrkesprogrammen och fler behöver förstå hur vettigt det är, säger Lotta Edholm.

Så här i budgettider har både hon och regeringen presenterat diverse satsningar på skolområdet. Centralt rättade nationella prov och förbättrad insyn i kommunala och fristående skolor är några, förstärkta statsbidrag kopplade till bland annat skolpersonals arbetsmiljö, samt för att stärka kunskapsresultat några andra.

Lotta Edholm fick provköra en av skolans grävmaskiner och var sprudlande glad efteråt, både över upplevelsen och intrycken från den yrkesinriktade gymnasieskolan.
Lotta Edholm fick provköra en av skolans grävmaskiner och var sprudlande glad efteråt, både över upplevelsen och intrycken från den yrkesinriktade gymnasieskolan. Foto: Daniel Olausson

Sett till det mest fundamentala har Lotta Edholm också presenterat en del åtgärder, och då kommer vi in på läsningen och hur den senaste internationella studien på området, PIRLS, visar hur hela 20 procent av Sveriges tioåringar inte kan läsa i tillräcklig utsträckning.

Vilket har fått Lotta Edholm att prata om att vi befinner oss i en läskris.

– Och de flesta av barnen har gått lågstadiet i svensk skola, så vi måste fokusera mer på de här färdigheterna läsa, skriva och räkna, och då framför allt på lågstadiet, säger hon.

Vad har hänt, hur har vi hamnat här?

– Det är ju inte bara eleverna, utan det rör även vuxna. Barn gör som föräldrarna gör och ser man föräldrar som läser så har man större chans att bli en läsande individ själv. Så det är såklart ett stort föräldraansvar här, säger hon och fortsätter:

– Men skolans ansvar är att se till att det finns böcker och därför satsar regeringen också mycket på tillgången till läroböcker, men också att det ska finnas skönlitteratur för blir läsningen kul så kan det stimulera läsningen också så man får nytta av att läsa läroböcker också.

Regeringen har satt in en hel del åtgärder kopplade till skolan, förklarar Lotta Edholm.
Regeringen har satt in en hel del åtgärder kopplade till skolan, förklarar Lotta Edholm. Foto: Daniel Olausson

Kursplanerna ses över, lärarutbildningarna likaså och det sätts dessutom in fler åtgärder för att minska skärmtid i skolan, och då framför allt för de yngre barnen.

– En annan sak är också att det är för stökigt i våra skolor, det vittnar eleverna själva om och det är något vi måste komma tillrätta med, säger Lotta Edholm och förklarar vidare hur en trygg och bra skolgång minskar riskerna att hamna i utanförskap i stort, vilket i sig också minskar risken att undkomma den gängproblematik som är stor på vissa håll i landet.

– Skolan kan inte lösa alla samhällsproblem, det är viktigt. Men när skolan fungerar bra, då är skolan väldigt viktig.

Behövs det fler vuxna i skolan?

– Nej, jag säger aldrig det, men det behövs fler lärare, barnskötare, fritidspedagoger... så i största allmänhet behövs det inte fler vuxna, utan det behövs fler utbildade människor.

Artikeltaggar

LiberalernaLotta EdholmLärarePolitikSG Södra VikenSkola och utbildningSkolorStudierSunneVästra Ämtervik

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.