Hoppa till huvudinnehållet

Heldag om beredskap – med bandvagnstur: ”Den är asrolig att köra”

Publicerad:
Reporter Kent Sjögren
Kent Sjögren
kent.sjogren@vf.se
Ellinor Gärdin och sonen Ted var ett par av alla som tog tillfället i akt att provåka bandvagn i samband med Frivillighetens dag.
Ellinor Gärdin och sonen Ted var ett par av alla som tog tillfället i akt att provåka bandvagn i samband med Frivillighetens dag. Foto: Kent Sjögren

Krig i vårt närområde, klimatkris och illvilliga hackare. Beredskapen behöver vässas på alla nivåer – men hur få upp intresset?

Tja, varför inte börja med en provtur i en bandvagn?

– De är asroliga att köra, konstaterar Anna Vidensjö.

Hon var en av flera förare från Frivilliga Automobilkåren (FAK) som på lördagen turades om att lasta in nyfikna besökare i de klargula Hägglunds-bandvagnarna. Detta som en del av Frivillighetens dag, där polis, räddningstjänst, Försvarsmakten och ett antal olika frivilligorganisationer inom beredskap fanns på plats vid Norra fältet i Karlstad.

Anna Vidensjö i Frivilliga Automobilkåren tog en paus från bandvagnskörandet och såg då till att Axel Ageland fick sig en hamburgare.
Anna Vidensjö i Frivilliga Automobilkåren tog en paus från bandvagnskörandet och såg då till att Axel Ageland fick sig en hamburgare. Foto: Kent Sjögren

Ellinor Gärdin och tvåårige sonen Ted var ett par av alla som köade för att få en provtur:

– Det är verkligen första gången, jag visste knappt vad en bandvagn var, skrattar Ellinor och frågar lillgrabben om det ska bli kul. Varpå hon får ivriga nickar till svar.

Med ett ljudligt muller bär det iväg, medan Anna Vidensjö och utbildningsledaren Jörgen Dahlberg stannar för att lotsa nästa sällskap rätt. De konstaterar att FAK hela tiden är på jakt efter fler förare, och att det inte är jättesvårt för den som vill engagera sig.

– Vi har utbildningar på Långberget – nästa omgång börjar i november – och man behöver inget annat än ett B-körkort som grund, säger Jörgen Dahlberg.

De ser ut att kunna ta sig fram i princip överallt?

– Verkligen! Man kan köra i drygt meterdjup lössnö, i över 30 graders lutning och till och med i vatten. De flyter nämligen, säger Anna Vidensjö.

Hägglunds-bandvagnarna kan köra i meterdjup snö och till och med i vatten. Men just de momenten testades inte i Karlstad under lördagen...
Hägglunds-bandvagnarna kan köra i meterdjup snö och till och med i vatten. Men just de momenten testades inte i Karlstad under lördagen... Foto: Kent Sjögren

FAK:s bandvagnar används flitigt i samband med bränder, översvämningar och andra kriser. Senast kring Fagersta, där man körde ut mat och material till vildsvinsjägarna som var ute för att mota svinpest.

Ser ni nåt ökat intresse bland allmänheten efter kriget i Ukraina?

– Nja, det har ökat lite, men jag skulle nog mer säga att det är körintresset än beredskapsintresset som lockar. Än så länge.

Bland det övriga utbudet på fältet syntes även Lottakåren, Röda korset, Frvilliga Resursgruppen, Motorcykelkåren med flera organisationer. Alla med målet att växla upp och få in fler frivilliga.

En av de mer spännande programpunkterna på Norra fältet var ”Exitainern”, som innehöll övningar och utmaningar för att testa ens beredskapskunskaper.
En av de mer spännande programpunkterna på Norra fältet var ”Exitainern”, som innehöll övningar och utmaningar för att testa ens beredskapskunskaper. Foto: Kent Sjögren

Mångas blickar drogs dock till Exitainern, som Karlstads universitet tagit fram tillsammans med länets kommuner, , Region Värmland länsstyrelsen och några frivilligorganisationer.

Väl inne i det inredda rummet fick man uppleva en fingerad samhällskollaps – inget värme, vatten, ljus. Frågan är vad man kan göra i det läget, något som grupperna som skickades in fick uppleva. Ett nyttigt test för alla och envar.

Artikeltaggar

BeredskapBränderFörsvarKarlstadLänsstyrelsen i Värmlands länNorra fältetSamhälleÖversvämningar

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.