Den 22 april måste Hotel Fratelli var klart. Senast.
Då har hotellet nämligen sin första klara bokning av konferensgäster på ingång.
– Är det inte klart då så blir det jobbigt. Men det ska vi klara, säger Anders Pertun, vd för Karlstads nya destinationshotell, med ett skratt.
Det har nu gått drygt två år sedan planerna på att förvandla gamla CGC-huset till ett hotell presenterades. Och det var inte vilket hotell som helst som fastighetsägaren Peter Persson, nöjes- och matentreprenörerna Mattias och Andreas Olsson och hotellprofilen Anders Pertun pratade om den där sommardagen 2021, utan ett destinationshotell som i sig ska vara tillräckligt lockande för att få gästerna att komma.
Det innebär bra mat och dryck, genomdesignade rum och möjligheter att aktivera sig på hotellet. Bland annat.
– När vi bygger ett destinationshotell så innebär det att det måste vara så trevligt att man vill bo här i två nätter, bara för hotellets egen skull. Så det är klart att vi då måste steppa upp en nivå, säger Anders Pertun.
Små detaljer
Men att steppa upp på ett Fratelli-vis innebär inte att rummen kommer att fyllas med marmor eller andra lyxmaterial efter gammalt klassiskt koncept, utan snarare om att hitta detaljerna som gör skillnad.
– Vi vill att gästerna ska tänka ”oj, de har tänkt på det också”, säger Anders Pertun och börjar prata om små detaljer som att tv-apparaternas lysande stand-by-knappar döljs, att brandvarnarna inte kommer att ha blinkande röda dioder och att man ska kunna släcka alla lampor i rummet från sin sängplats.
– Det blir många sådana små smarta lösningar som ska göra att upplevelsen blir ännu bättre för gästerna, säger han.
En mötesplats
Totalt blir det 85 rum som just nu som bäst håller på att färdigställas. I källarvåningen kommer det att byggas vad Pertun kallar för en retreatclub, med bad och en bar, på tredje våningen blir det ett inglasat orangeri med servering i en dold bakgård och i bottenplanet blir det både en restaurang i olika nivåer med plats för ett 130-tal gäster och en stor café- och bardel.
Allt för att hotellgästerna ska kunna trivas och ha det bra.
– Men det är inte bara för hotellgästerna, poängterar Anders Pertun. Vi bygger väldigt stora ytor som är publika och alla de här delarna kommer att vara öppna för alla. Vi vill att det här ska bli en mötesplats och att man ska kunna slinka in och ta en kaffe eller ett glas vin i baren, att man ska kunna äta en god bit mat i restaurangen eller att man ska kunna sitta och trivas i orangeriet.
Kommer inte missas
Och på många sätt är det också de här publika delarna, inte minst restaurangen, barerna och caféet, som är den verkliga stommen i hotellprojektet, menar Pertun.
– Det är mer en restaurang och bar med ett hotell, än tvärt om, säger han.
Det nya hotellet kommer också att ha en fasad och en framtoning som är öppen mot staden, med en välkomnande entré och stora fönster som vetter ut mot Soltorget.
– Och vi kommer att ha en stor uteservering ut mot Västra torggatan, så man kommer inte att missa att vi finns här, säger han.
Det är påkostat och storslaget på många vis, och prislappen är därefter. Runt 300 miljoner kronor kalkylerar ägarna med att investeringen ska landa i när det hela är klart. Någon gång kring årsskiftet räknar Anders Pertun med att själva byggandet ska vara färdigt.
– Därefter ska vi in med inredning och allt annat och det börjar vi med under januari, februari någon gång. Sedan måste vi naturligtvis rekrytera personal också, vilket vi har satt igång med redan nu, säger han.
Ingen sluten värld
Ett 40-tal personer, plus timarbetare, beräknas behövas för att dra runt hotellet som Anders Pertun och hans kollegor vill ska bli ett dragplåster till Karlstad, men också en samverkanspartner med andra aktörer. Att det är ett destinationshotell man bygger innebär inte att hotellet ska vara en sluten värld, är Anders Pertun noga med att poängtera.
– Vi får höra det ibland, att det låter som att vi ska behålla gästerna hos oss hela tiden, men så är det inte. Vi är naturligtvis oerhört beroende av att Färjestad spelar bra hockey, att operan har bra föreställningar och att det ordnas event och konferenser i Karlstad. För det är sådant som drar besökare och det vill vi vara en del av.
Miljonsatsning på nytt destinationshotellÄndrade vanor ska gynna nya hotellet: ”Lägger pengarna på weekendresor”