Hoppa till huvudinnehållet

Storsatsning i Väse satt på sparlåga – projektet drar över budget med 70 miljoner

Publicerad:
Reporter Joakim Strand
Joakim Strand
joakim.strand@vf.se
Så såg vägporten i Väse ut i juni. Nu är arbetet med ombyggnationen av Väse station satt på sparlåga. Tre månaders arbete återstår.
Så såg vägporten i Väse ut i juni. Nu är arbetet med ombyggnationen av Väse station satt på sparlåga. Tre månaders arbete återstår. Foto: Tommy Andersson

Enligt tidtabellen skulle allt ha varit på plats den 31 augusti.

Det är det inte. Ombyggnationen av Väse station är satt på sparlåga.

– Vår förhoppning är att det återstår cirka tre månaders arbete, säger Arne Nyhammar, projektledare på Trafikverket.

Ombyggnaden, som är en del av projektet Tåg i tid, har stött på problem med höga grundvattennivåer i samband med bygget av den planskilda korsningen längs Storgatan.

De stora vattenmängderna har resulterat i merarbete som kostat pengar. Enligt Arne Nyhammar kommer totalkostnaden för den första av två etapper att landa på runt 300 miljoner kronor. Det är en merkostnad på 70 miljoner kronor.

Hur merkostnaden ska fördelas mellan Trafikverket och entreprenören är något som parterna håller på att förhandla om.

– Vi diskuterar och försöker att nå fram till en överenskommelse som båda parter känner sig nöjda med, säger Arne Nyhammar.

Först när en överenskommelse är nådd kan arbetet återgå till normal takt igen.

– Det pågår lite aktivitet. Entreprenören jobbar med tätskikt inför asfaltering av det ena körfältet på Storgatan. Därefter vill gå vidare med det andra körfältet. Vi prioriterar Storgatan eftersom det påverkar vägtrafiken, förklarar Arne Nyhammar.

Om parterna skulle komma överens inom en snar framtid skulle projektet kunna färdigställas i december.

Men det finns ett men.

– Majoriteten av de kvarstående arbetena, som utrustningen till plattformarna, går att utföra under vintermånaderna. De allra översta lagren i asfalteringen är däremot inte lämpliga att göra på vintern, säger Arne Nyhammar.

Förlängningen av mötesspåret med 600 meter är gjord. Tågplattformarna för tågresenärerna är i bruk, men de saknar väderskydd och informationstavlor.

– Vi ska även göra en del planteringar, ordna med en busshållplats och parkeringsplatser. Så det är en del kvar att göra.

Gång- och cykelbron över Storgatan, som lyftes på plats i juni, är inte öppen än.

I den andra etappen, som inte har fått några statliga pengar, ingår bland annat ett nytt mötesspår på 1 100 meter, ett datoriserat ställverk och nya växlar så att tre tåg ska kunna mötas.

Satsa gärna på orten – men med förnuft: ”Vill inte bli ett nytt Bryggudden”Nu inleds satsningen för 200 miljoner i Väse

Artikeltaggar

ArbeteArne NyhammarEntreprenörskapStorgatanTrafikTrafikverketTåg i tidVäse

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.