Anställda på matleveransföretaget Wolt jobbar helt utan timlön. Ersättningen tjänar man in leverans för leverans. Och enligt en av Wolts kurirer som VF pratat med har det blivit allt svårare att få det att gå runt.
– Det börjar kännas ohållbart.
Benjamin, som vill vara anonym och heter något annat i verkligheten, har jobbat för Wolt i Värmland i drygt två år. Han använder cykel för att köra ut matleveranser. På det stora hela har han trivts med jobbet, men sedan några månader tillbaka har han märkt hur lönen inte räcker till.
– De ändrade modell för hur mycket man fick betalt per leverans i början av året. Ersättningen minskade, i alla fall för de kortaste leveranserna. Vissa leveranser ger 33 eller 35 kronor innan skatt. Samtidigt är det mindre att göra. De har anställt för många och har ingen koll på hur många som jobbar i förhållande till antalet leveranser. För mig börjar det kännas ohållbart
Buden som kör ut mat för Wolt får ingen timlön alls, utan ersätts för varje leverans. Uppdragen fås genom att kurirerna kopplar upp sig mot en app, där man kan acceptera eller neka leveranser. Man väljer själv när man vill vara uppkopplad mot appen och inte.
– Fram till för ett år sedan så tyckte jag det var bra betalt, jag tror att lönen blev bättre än om det varit vanlig timlön. Men i år har jag sett en minskning. För min del blir genomsnittslönen under 100 kronor i timmen även när det är många leveranser, säger Benjamin.
Inget extraknäck
För många handlar jobbet som bud om ett extraknäck, men inte för Benjamin.
– För min del är det enda jobbet just nu. Jag jobbar ungefär 20-30 timmar i veckan. Förr kunde jag få ut ungefär 15-20 000 i månaden innan skatt. Numera får jag vara glad att komma upp i 10-15 000 kronor i månaden.
Det är inte ett jämt flöde av ordrar som måste tas om hand för buden, och under vissa delar av veckorna är det lite att göra – och därmed minimalt med ersättning.
– Det är väldigt styrt efter när folk efterfrågar utkörning. Det är mycket att göra på helger och nära lön och så, men under veckorna är det betydligt mindre. Så det är egentligen bara några timmar på helgerna som det går att tjäna pengar på det här jobbet, egentligen.
Benjamin återkommer ofta till att han egentligen gillar upplägget med att jobba när han själv vill.
– Jag tycker det är positivt att jobba ifrån en app och styra sina egna tider. Men nu räcker inte lönen, och det känns lite jobbigt.
Dyrare vardag
Och samtidigt som ersättningen Benjamin får ut minskar har inflationen gjort det allt dyrare att få ihop vardagen.
– Om jag gör fyra leveranser på en timme så är det 10-20 kronor mindre än det var för ett år sedan. Samtidigt har levnadskostnaderna ökat enormt. Under sommaren har det varit jättedåligt, för folk beställer inte. Så det var perioder under sommaren som jag struntade i det helt och hållet. Jag kan mycket väl tänka mig att lönen blir så låg att man måste söka andra bidrag.
Benjamin ger ett exempel på hur mycket pengar han tjänar en kväll när det inte är mycket att göra.
– I går jobbade jag fyra timmar. Det blev 83 kronor för två leveranser.
Den tuffa ekonomiska verkligheten till trots så är Benjamin noga med att poängtera att han inte vill att folk ska sluta använda Wolt för sina matleveranser.
– Då riskerar ersättningen att bli ännu sämre.
Från Wolts sida bekräftar man att ersättningen för kurirerna förändras då och då
– Vi är ett snabbväxande bolag som utvecklas hela tiden, så det faller sig naturligt att vi gör olika uppdateringar till våra olika applikationer., säger Richard Lindeen, operativt ansvarig.
Wolt har själva inga egna anställda, utan kurirerna ses som frilansare eller är egna företagare.
– Vi är en lokal handelsplattform som kopplar ihop tre olika parter. Kunder, som har ett behov av någonting, restauranger som vill sälja saker och så har vi kurirpartners som kan leverera. Vi knyter ihop de här tre parterna, säger Richard Lindeen och fortsätter:
– När man ansöker om att få ett konto som kurir på Wolts plattform så finns det två typer. Antingen så är man egen företagare med F-skattsedel, eller så är man anställd av tredje part, mer att likna vid en form av frilansande. Ersättningsmodellen bygger på olika parametrar, där ersättningen ska reflektera ansträngningen. Vår målsättning är att alla uppdrag ska vara värda att acceptera.
Friheten uppskattad
Just friheten att själv bestämma när man vill jobba är uppskattat av många, enligt Richard Lindeen.
– Eftersom vi är en flexibel plattform så väljer de som har ett konto på den när de vill gå online, och om de vill acceptera eller neka uppdrag. Vi är väldigt beroende av att ha nöjda kurirpartners som väljer att gå online och acceptera uppdrag.
Ni har inga planer på att införa timersättning, som till exempel Foodora gjort?
– Det skulle ju i sin tur ge någon form av krav på prestation, till exempel schemaläggning. Och om man ser till de undersökningar vi gjort så går det emot vad kurirerna själva vill. Som det ser ut nu har vi inga prestationsuppföljningar, utan du kan i teorin göra dig tillgänglig för uppdrag på morgonen och sedan neka alla ordrar hela dagen utan att det påverkar din möjlighet att få ordrar nästa dag, säger Richard Lindeen.
Vi har ju pratat med en anställd som inte känner att det går att leva på vad han tjänar som kurir åt Wolt, vad tänker du om det?
– Det är givetvis jättetråkigt att höra. Nu har det varit sommar när många är på semester, men framåt hösten brukar man se att det tar sig och bli fler ordrar.
Det blir ju en väldigt osäker tillvaro för era kurirer, är det ingenting ni skulle vilja åtgärda?
– Vi arbetar kontinuerligt med att få in feedback från våra kurirer, och en undersökning vi gjorde nu i maj visar att en majoritet föredrar den här flexiblare modellen eftersom man har en annan sysselsättning också. Över 60 procent svarade att de föredrog den här modellen, säger Richard Lindeen.
LÄS OCKSÅ:
Facket om matbuden: ”Mössan i hand-villkor”