JSM-guldet har Isak Reiersen redan säkrat.
Nu tänker värmländska storlöftet kröna SM-finalen i Arvika med att även fixa mästartiteln i 2WD-klassen.
– Jag är väldigt nöjd med säsongen, men nu vill jag ha ett seniorguld också, säger 19-åringen.
Redan i fjol var Östmarks MFF-föraren på god väg mot ett SM-guld när mästerskapet kom till Värmland.
– Vi hade ledningen då – men sen gick det utför, säger Isak Reiersen och fortsätter:
– Jag kan inte kalla det otur, det var mest mitt fel. Det började i Arvika när jag åkte av vägen, sen samma i Fagersta och därefter växellådsproblem i Trollhättan. Så vi slutade fyra till sist.
Samma blev placeringen i både tvåjulsdrivna samt i JSM – men i juniormästerskapet är årets guld redan säkrats – 33 poäng skiljer mellan värmlänningen och tvåan Patrik Hallberg, Haninge.
Och då 30 poäng är maximal utdelning i Arvika förstår man även att Reiersens utgångsläge i internationella 2WD är ytterst gynnsamt.
– Jag har varit i jävligare sitsar, säger han själv.
Liam Berg, Linköping, är tvåa i den klassen – 26 poäng efter Reiersen.
– Men man ska inte glömma att bilen ska i mål också.
”Gäller att vara smart”
Men exakt det räcker.
– Ja, vi är bara sex stycken i klassen så tar vi oss bara i mål säkrar vi tillräckligt med poäng för att säkra SM-guldet.
Köra taktiskt är planen, men att puttra runt specialsträckorna i 50 kilometer, det är inte aktuellt.
– Det får bli på känsla. Vi kör igenom SS1 med ett tempo vi känner är tryggt och behagligt. Om vi är tio sekunder efter eller fem sekunder före då spelar inte så stor roll, vi kör i det tempo vi känner oss trygga med.
Men säkra guld är målet snarare än att vinna tävlingen?
– Så är det. Men det är klart, vinna i Arvika är inte fel det heller. Men jag måste tänka på helheten. Är det jämnt inför sista sträckan kommer jag inte lägga i en växel till, då gäller det att vara smart.
Så är framtidsplanerna
Ett SM-guld även i en seniorklass skulle vara en perfekt slutpunkt på ett 2023 som varit framgångsrikt för Östmarksförare.
– Vi har ju kört både SM och NM (Norska mästerskapen) och var etta även i NM, utom tävlan då jag kör på svensk licens, fram tills att tävlingarna började krocka. Dessutom vann vi ju i EM-inhoppet i Royal Rally vilket också var superbra. Jag är väldigt nöjd, nu ska vi bara knyta ihop säcken med ett SM-guld.
Reiersen har redan börjat blicka mot 2024.
– De tankarna har varit igång rätt så länge. Men det finns väldigt många olika vägar att gå, och budgeten kommer såklart som alltid bli väldigt avgörande. Men än är inget beslut taget utan vi överväger vad som är mest värt och vad som är mest utvecklande.
Bergsten mot guld
SM-rallyt i Arvika inleds redan på fredagseftermiddagen med tre sträckor innan resterande sju körs under lördagen. Totalt ska 84,89 kilometer specialsträckor avverkas innan SM-medaljerna delas ut.
I internationella 4WD-klassen får P-G Andersson svårt att försvara sitt SM-guld, marginalen till ledande Patrik Flodin är hela 26 poäng.
– Vi kör för seger - det är det enda som gäller, säger P-G i ett pressmeddelande.
Vinner Flodin blir det dock värmländskt med guldmedalj runt halsen, co-driver där är som bekant Forshagas MC:s Göran Bergsten.
Fryksdalsförare i topp
Hur många värmlänningar det blir på pallen återstår att se, P-G och co-drivern Anders Fredriksson ligger på samma poäng, 69, som både Jonas Åkesson och Albin Nordh medan comebackande värmlänningen Fredrik Åhlin är femma – men endast två poäng bakom.
Medan det inte blir några värmländska SM-medaljer i varken nationella 2WD eller nationella 4WD kan det bli en hemmaförare överst på pallen i standardklassen.
För i SM-ledning inför avslutningen där är Jan Johansson, Fryksdalens MK, som dock bara har sex poängs marginal till tvåan Karljohan Ingesson och med Elliot Sjögren som trea ytterligare fem pinnar bakom.