Halvårsskiftet 2026 – då skulle Karlstads resecentrum stå klart. Men så blir det inte.
– Det tåget har gått, säger Ulf Johansson, tillväxtdirektör i Karlstads kommun.
Mer realistiskt är en invigning sommaren eller hösten 2027.
För en vecka sedan fick Ulf Johansson och Karlstads kommun ett positivt besked. Mark- och miljööverdomstolen vid Svea hovrätt kommer att pröva detaljplanen för Karlstads resecentrum. Samma plan som mark- och miljödomstolen i Vänersborg upphävde i februari.
Mindre positivt är överdomstolens handläggningstider. I normalfallet handlar det om sex till nio månader. Det innebär att den planerade ombyggnaden av Hamngatan till ett nav för kollektivtrafiken inte hinner bli klar till halvårsskiftet 2026, vilket kommunicerades vid det symboliska spadtaget för resecentrum i februari 2023.
– De arbeten som Trafikverket gör med järnvägen påverkas inte av domen. Där är det Trafikverkets järnvägsplan som styr, påpekar Ulf Johansson.
Detsamma gäller för Vikenpassagen, som ersätter Vikentunneln, och nya bron Trädgårdslänken.
Den pågående rättsprocessen gäller detaljplanen, som främst avser Hamngatan, som politikerna i Karlstad beslutade om i december 2021. Ett antal företagare, ett par bostadsrättsföreningar och privatpersoner tog planen till mark- och miljödomstolen. Syftet var att planen skulle ändras för att få en bättre framkomlighet på Hamngatan och göra centrum mer tillgängligt alternativt upphävas.
I detaljplanen ingår att banta dagens fyra körfält för bilar på Hamngatan till två.
Domstolen upphävde planen, men av ett helt annat skäl. I februari hade kommunen visserligen sökt dispens för att ta ner att antal träd med biotopskydd, men länsstyrelsen hade inte tagit ställning till ansökan som var tänkt att följas av fler.
– Vi klarade egentligen alla delar som var ifrågasatta av de klaganden, däremot bedömde domstolen att de saknade dispenserna påverkade planens genomförbarhet, säger Johansson.
Efter domen skickade Karlstads kommun in en ny dispensansökan som omfattade samtliga 46 träd på den norra sidan av järnvägen. Länsstyrelsen gav i juni klartecken för att ta ned träden. Beslutet är villkorat med att nya träd ska planteras, vilket är i linje med detaljplanens avsikt.
Med dispenserna i hamn är Ulf Johansson optimistisk inför avgörandet i överdomstolen.
– Vi tycker att vi har alla saker på plats för att få en snabb hantering så vi hoppas på sex månader snarare än nio månader. Men hur domstolen prioriterar sina ärenden har jag ingen uppfattning om, säger Ulf Johansson.
På tisdag ska politikerna i tillväxtutskottet få en dragning av dagsläget kring resecentrum. En sak står emellertid redan klar – tidsplanen behöver justeras. Enligt Ulf Johansson är nämligen byggtiden tre år. Då är det inte realistiskt att projektet ska vara genomfört i juni 2026.
Arbetshypotesen är ett första spadtag på Hamngatan hösten 2024.
– Det är mitt tips utifrån vad vi vet nu. När vi väl har domen får vi se var vi börjar och vad som är möjligt att göra. Vissa arbeten är beroende av väder och vind, sedan krävs det en samordning med övriga parter i projektet. Jernhusen är angelägna att komma i gång med sitt.
Jernhusen, som äger Karlstads centralstation, tänker sig två nya byggnader. Ett stationshus, där taxistationen står, och en väntsal som ska länka ihop den nya och gamla byggnaden.
Det behöver även tas ner ett antal träd på den södra sidan av järnvägen. En dispensansökan ska göras.
– De träden är inte lika kritiska för att detaljplanen ska kunna genomföras, säger Ulf Johansson.
På norrsidan åberopar kommunen att det handlar om trafiksäkerhet.