Han blev av med sin WRC-styrning inför i år
Nu kan en drömchans öppna sig för Oliver Solberg när Subaru uppges vara på väg tillbaka in i rally-VM – samma bilmärke som pappa Petter blev bäst i världen i.
– Jag har alltid och kommer alltid ha en bra relation med dem, säger Petter Solberg till VF-sporten.
Det var inför årets VM-säsong som Oliver Solberg, efter många märkliga turer där Hyundai först ville förlänga men sen plötsligt ändrade sig helt, blev utan en plats i kungaklassen WRC.
Han blev det efter att under två år kört allt mer i klassen, och nu 2023 haft som mål att vara en permanent förare i klassen.
Och utan Hyundai-kontraktet hittade Oliver Solberg ingen annan styrning i värstingklassen, antalet platser där är ytterst få med Toyota och Forduppbackasde M-Sport som de enda två övriga märkesstallen.
Många i rallyvärlden blev därför både överraskade och glada över torsdagens stora nyhet, den där motorsajten Dirtfish avslöjade att Subaru kan vara på väg mot en sensationell comeback efter att 2008 lämnat den i spåren av finanskrisen.
Källan till uppgifterna, Mohammed Ben Sulayem – det internationella bilsportförbundet FIA:s president.
– Det är ingen hemlighet att jag hade ett bra möte med Mr Akio Toyoda (vd för Toyota Motor) och jag frågade honom vad vi kan göra åt saken, säger Ben Sulayem till Dirtfish kring ämnet att locka fler fabrikanter till WRC.
Han fortsätter:
– Jag lyssnade på någon som är väldigt passionerad, han han nämnde Subaru. De äger en del av Subaru och kommer att stötta initiativet att Subaru återvänder. Och min känsla är att en person som han, när han pratar, gör det med självsäkerhet. Jag hoppas det blir något av det.
”Det är galet nu”
När VF-sporten på fredagen når Petter Solberg på plats i Grekland instämmer han i Ben Sulayems önskan.
– Det är väldigt, väldigt viktigt att det kommer in fler fabrikanter i VM. Det är prio ett. Som det är nu, det är galet, säger den norske värmlänningen.
De ikoniska blågula Subaru-bilarna är verkligen några av rallyvärldens mest ikoniska.
Och extra speciella är de såklart för Petter Solberg, som för 20 år sedan 2003 blev världsmästare just i en Subaru.
– Såklart Subaru är speciellt för mig, det är ett ikoniskt märke. Vi kan bara hålla tummarna.
Sonen Oliver har faktiskt kört för Subraru en säsong, det då han under 2019 delvis tävlade som märkesförare för dem i USA.
– Den satsningen är det Subraru Amerika som står bakom. Annars är det enda de kör just nu lite asfaltracing i Japan, säger Petter Solberg.
Din relation med dem nu, hur är den?
– Jag vill inte säga för mycket så här tidigt, men min relation med Subaru har alltid varit bra – och den kommer alltid att vara bra.