Hoppa till huvudinnehållet

Vi har curlat fram en Kry-generation som vill träffa läkare för snuva och skavsår

Publicerad:
Reporter Susanne Sjöstedt
Susanne Sjöstedt
susanne.sjostedt@vf.se
Löften att få träffa läkare dygnet runt i en app har fått den yngre generationen att söka vård även för de allra enklaste åkommor.
Löften att få träffa läkare dygnet runt i en app har fått den yngre generationen att söka vård även för de allra enklaste åkommor. Foto: jessica Gow/TT

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Unga vuxna som söker läkarvård för sånt äldre generationer aldrig skulle komma på tanken att söka vård för, förkylning och enstaka nätters sömnbesvär, drar in över vårdcentralerna och tränger ut riktiga vårdsökare.

Det menar ansvariga på vårdcentraler över hela landet som svarat på en enkät som SVT Nyheter gjort och skickat till 500 slumpmässigt utvalda vårdcentraler i landet. Hälften har svarat – kanske kände resten att de redan tvingas lägga alltför mycket tid på sånt som inte är vård …

”Vi har en utmaning i att möta en generation som inte verkar ha fått med sig egenvård i sin uppväxt och som söker för minsta åkomma.”, skriver en vårdcentral i sitt svar. Andra beskriver hur patienter ”shoppar runt” bland vårdgivare tills de får den vård de vill ha, inklusive hot om att lista om sig om de inte får som de vill.

Värst är 18–30-åringarna, menar vårdcentralerna. Med hot om annars ringa någon av de privata nätläkartjänsterna kräver de vårdens uppmärksamhet för besvär som de med lite sunt förnuft tagit hand om själva hemma. Snuva och någon dags feber motiverar inte kontakt med vården. Ta en värktablett och gå och lägg dig, det krävs inte en läkarutbildning för att skicka med det rådet.

I vintras kunde ledarsidan avslöja att 21-åriga tjejer är nätläkarbolagens allra bästa kunder och att ingen annan enskild patientgrupp använder sig så mycket av nätläkartjänster.

Det kom som en överraskning för undertecknad, ska erkännas. Själv trodde jag på män, trots att de flesta nog vet att kvinnor som grupp konsumerar mer vård än män som grupp. Kanske var det fördomar som fick mig att tro att det var otåliga karlar som ville ta genvägar till vård. För det är det ju inte. Inte alls.

Och jag borde vetat bättre. Upp med handen du som inte har en manlig släkting eller vän som viftar bort uppmaningar att söka hjälp ens för allvarliga grejer. En manlig vän skar av sig fingertoppen för nåt år sedan, plockade upp den, sköljde av den och tejpade den på plats på fingret. ”Kanske växer den tillbaka”, sa han, som vore det en gren som skulle ympas. Okej, det var ett stickspår men ni fattar. Män står inte för överdrivet många vårdbesök.

Istället är det kvinnor som använder nätläkarapparna mer än dubbelt så ofta som män. Av de över två miljoner nätläkarbesök som gjordes 2022, stod kvinnor för två tredjedelar!

Speciellt unga kvinnor är storanvändarna. Kvinnor 20–24 år gjorde tillsammans knappt 200 000 nätläkarbesök 2021. Den lilla, lilla åldersgruppen stod för nästan vart tionde besök. Det sker inte av en slump så klart. Tjejerna jagas praktiskt taget av reklamen från nätläkarna.

Googla på vanliga åkommor som unga tjejer oftare drabbas av, som urinvägsinfektioner exempelvis, så har du nätläkarreklamen där i topp av sökresultaten. ”Snabb hjälp i mobilen”. Tack, den tar vi. Sjukvårdsupplysningen 1177 halkar in först längre ner i listan.

På de populära socialamedierplattformarna som fokuserar på yngre målgrupper, Instagram och Tiktok, rullar reklamen. Snabba lösningar på enkla åkommor, ring nätläkaren bara. Med aggressiv reklam lockar de till sig unga, friska tjejer som ger bra vinstmarginaler.

När dessa tjejer söker sig till en vanlig vårdcentral istället, möjligen för att de läser nån kritisk text i medierna om hur nätläkarna snor åt sig pengar från vårdcentralerna och vill vara lite ansvarstagande, men då får klart för sig att vården ges efter behov, ja då krockar förväntningarna med verkligheten. Vadå ”inte få prata med en läkare inom en halvtimme”? Vadå ”återkom om en vecka om besvären inte går över”?!

Att kunna söka vård digitalt har varit revolutionerande för tillgängligheten, men nånstans gick det helt snett. Det var de med riktiga vårdbehov som skulle få fler vägar in till vården och inte fastna i telefonköer. Inte snuviga 20-åringar.

Artikeltaggar

KryReklamSjukvårdVårdVård och omsorgVårdcentraler