Hoppa till huvudinnehållet

Öppet brev till det grönröda styret i Karlstad: Betala ut löneökningarna nu!

Publicerad:
Reporter Värmlands Folkblad
Värmlands Folkblad
redaktion@vf.se
Karlstad kommun måste prioritera att få ut de nya lönerna, kräver Kommunal.

Vi kan inte förstå hur ni kan skjuta på något som skulle underlätta för så många välfärdsarbetare i er kommun. Ni måste prioritera att få ut lönehöjningarna till medlemmarna i Kommunal, skriver företrädare för fackförbundet i ett öppet brev till den politiska majoriteten i Karlstad.

Vi skriver till er som högst ansvariga politiker i grönröda styret i Karlstads kommun och kräver att ni agerar mot de sena utbetalningarna av lönehöjningarna till medlemmarna i Kommunal som Karlstads kommun planerar.

Inflationen och dess konsekvenser har slagit hårt mot medlemmarna i Kommunal och många har sett sin köpkraft urholkas under det senaste året.

I en tuff ekonomisk situation är det självklart att göra vad man kan för att underlätta - och inte försvåra - den ekonomiska situationen för de som ser till att den kommunala verksamheten fungerar. Därför är det upprörande att Karlstads kommun inte verkar dela denna uppfattning.

För det är svårt att tolka det på något annat sätt när ni som arbetsgivare nu väljer att skjuta på lönerevisionen för medlemmarna i Kommunal. Detta trots att beslut om löneökningar fattades redan i april. Det borde vara en självklarhet att löneökningarna ska hanteras skyndsamt och er kommuns beslut för med sig stora konsekvenser.

Medlemmarna slår redan knut på sig själva för att få ekonomin att gå ihop. Många har räknat med att lönerevisionen skulle genomföras som vanligt och har sett fram emot den ljusning en löneökning innebär. Nu tvingas man i stället att fortsätta att vända på varje krona medan processen, helt i onödan, dras i långbänk.

Vi kan inte förstå hur ni kan skjuta på något som skulle underlätta för så många välfärdsarbetare i er kommun. Så, vårt tydliga budskap till er i styret i Karlstads kommun är: Lös det här. Prioritera medlemmarna i Kommunal och betala ut löneökningarna nu, snarast, Inget annat duger!

Malin Ragnegård, Kommunals förbundsordförande

Linda Bååth, Avdelningsordförande

Lillemor Grandell, Sektionsordförande Karlstad skola-teknik

Carolina Falk, Sektionsordförande Karlstad vård och omsorg