Lågkonjunktur, inflation och allmän oro i världen.
Trots det levererar Uddeholm ett nytt försäljningsrekord – på 3,6 miljarder kronor för det gångna verksamhetsåret.
– Ägarna är nöjda och de vill fortsätta investera, säger vd Pär Emanuelsson.
Det är de svindlande siffrorna till trots ändå en rejäl ökning jämfört med det tidigare rekordåret från verksamhetsåret innan då Uddeholm hade en omsättning på lite drygt tre miljarder kronor.
En ökning med tjugo procent, rättare sagt.
– Ja, så nu gör vi 600 miljoner till. Men det är även dyrare på kostnadssidan så vi har lyckats kompensera det med att omsättningen ökar. Så det är inte på sista raden allt hamnar, säger Pär Axelsson, ekonomichef på Uddeholms AB.
Hur stor den så kallade sista raden blir det gångna verksamhetsåret kan man inte avslöja än, men sin vana trogen betalar Uddeholm ut en sommarbonus till sina 805 anställda, det här året på 18 900 kronor.
Inte lika mycket som förra årets rekordutbetalning, men ändå mycket pengar och en summa som delvis hintar om att ståljätten gjorde ett bra resultat.
– Jag tror faktiskt att en del blev överraskade över att det blev så bra som det blev, det var nog den initiala reaktionen, säger Pär Emanuelsson.
– Men det känns jättekul att kunna göra det, särskilt nu när många har ökade kostnader med allt från elpriser till mat och allt som har gått upp. Så jag tror det är extra välkommet i år, det känns kul.
Verktygsstålstillverkaren gör alltså ännu ett lysande verksamhetsår, omvärldens alla oroligheter till trots. Pär Emanuelsson konstaterar bara att marknaden och dess kunder behöver Uddeholms stål, och tack vare att det används över ett brett spann av branscher står man inte heller och faller med ett känsligt konjunkturläge.
– I vårt segment är vi produktledare, vi har de bästa produkterna för de mest krävande applikationerna och det är vi som driver utvecklingen inom tillverkning av verktygsstål. Och våra kunder ser oftast på totalkostnaden för sin produkt och där kan vi optimera eller minska deras kostnader genom att hitta rätt lösningar, säger Pär Emanuelsson och avslöjar att Uddeholm släpper en ny stålsort i samband med sin stora säljkonferens kommande vecka.
– Just den här produkten hör till ett segment där vi vill växa lite och där vi har sett att vi har en lucka i vårt produktprogram. Återigen så siktar även den in sig på att öka kundvärdet så att kunden kan tillverka fler enheter i samma verktyg för att hålla nere sin totalkostnad.
Uddeholms senaste stora investering, den trettonde ESR-ugnen, presenterades för ett par veckor sedan och det kommande året investeras 200 miljoner kronor på järnverksområdet.
Bland annat på energieffektiviserande åtgärder, vilket vi rapporterat om tidigare.
– Att vi får extra medel till att göra det är ett kvitto på att våra ägare ser att de får en återbäring på det de investerar och det har vi visat år efter år. Och det är klart att vi kunde ge bonusen till att investera i produktionen istället, men nu investerar vi i våra anställda eftersom alla här bidrar i vår framgång. Vi är aldrig starkare än vår svagaste länk och det är roligt att alla får ta del av framgången, säger Pär Emanuelsson.