Avveckla flyglinjen i norr och flytta den till Karlstad istället.
Så lyder förslaget – som sågas av Trafikverket.
Helt enkelt för att det inte är praktiskt genomförbart.
FÖRTYDLIGANDE: I en tidigare version av artikeln kunde det tolkas som att Karlstad airport ställt sig positiv till att flyglinjen flyttar från norra Värmland till Karlstad på bekostnad av att den lämnar Hagfors och Torsby. Men från Karlstad airports sida ser man inget motsatsförhållande dem emellan.
Det lokala näringslivet rasar, kommunerna likaså och Sveriges regionala flygplatser har också ställt sig mot förslaget om att avveckla flyglinjen som förbinder norra Värmland med Arlanda.
I Karlstad står man däremot positiv till hur flyglinjen föreslås för placering på Karlstad airport. Tanken med förslaget är då att införa anslutningstrafik från flygplatserna i Hagfors och Torsby.
Men frågan är om det ens är praktiskt möjligt. Trafikverket är den myndighet som i slutändan upphandlar vilka flyglinjer det ska vara allmän trafikplikt på. De anser att ett eventuellt införande av en statligt upphandlad flyglinje i Karlstad skulle vara i strid med lufttrafikförordningen, vilket man framför i sitt yttrande rörande den flygutredning som presenterades i februari.
Når inte kriterierna
Kortfattat går det ut på att Karlstad som flygplats inte uppfyller Trafikverkets kriterier för i vilka fall en planerad allmän trafikplikt anses vara nödvändig och adekvat gällande kraven på tillgänglighet, bland annat eftersom det redan idag finns goda möjligheter för att ta sig till Stockholm och Arlanda med tåget.
”Karlstad är inte någon prioriterad kommun i Trafikverkets tillgänglighetsanalys, tillgängligheten är över lag mycket god utifrån Trafikverkets kriterier och jämfört med de kommuner där Trafikverket normalt avtalar om trafik. Både utifrån lufttrafikförordningen och utifrån tillgänglighetsanalysen ser Trafikverket inte en allmän trafikplikt för Karlstad som prioriterad”, skriver Trafikverket i sitt yttrande.
Trafikverket skriver också i sitt yttrande att man i samband med flygutredningarna 2010 och 2013 å ena sidan föreslog att trafikplikterna för Hagfors och Torsby skulle tas bort, till förmån för anslutningstrafik till Karlstad. Å andra sidan fanns då en kommersiell aktör som flög sträckan Karlstad-Arlanda, varför eventuella möjligheter till att lotsa nordvärmländska flygresenärer undersöktes, men utan att göra realitet av förslagen.
Istället har flyglinjen från Karlstad lagts ned och man ser nu hur de tillgänglighetsbrister man inte tycks finna i Karlstad, finns just i Hagfors och Torsby och vilka kan avhjälpas i form av flygtrafik direkt från dessa orter.
”En trafikplikt på Karlstad skulle därmed kunna bedömas vara i strid med lufttrafikförordningen samt så försämras tillgängligheten för Torsby och Hagfors. Dessutom avhjälps inte några brister eftersom det inte finns några. Det som möjligen kan diskuteras är om både Torsby och Hagfors ska ha trafikplikt då det är knappt 6 mil mellan flygplatserna”, skriver Trafikverket i sitt yttrande.
LÄS MER:
Förslaget: Avveckla flyglinjen till Arlanda och ersätt med bussFår slåss för flyglinjen – igen: ”Känns som en ganska stor uppförsbacke”Företagen rasar mot flygförslag: ”Skulle vara en katastrof”Regionen förordar Karlstad – men inte på de norra flygplatsernas bekostnadTest visar – ohållbart att avveckla flyglinjen: ”Finns inga bra exempel”Landsbygdsministern om flyglinjen: ”Jätteviktigt att infrastrukturen funkar”Nästa dråpslag för flyglinjen – antalet platser bantas: ”Det tror vi är rimligt”