Karlstad kommuns webbplats har fått ett ansiktslyft.
– Karlstadsborna vill hitta information snabbt, kunna utföra många ärenden på egen hand, ställa frågor och påverka, säger Katarina Äleklint, kommunikationsdirektör, i ett pressmeddelande om den nya sajten.
Webbplatsen hade nypremiär under torsdagen. Enligt pressmeddelandet har uppdateringen gjorts i syfte att göra det ännu enklare att hitta, förstå och ta del av kommunal service. Flera nya e-tjänster har tillkommit. Sökfunktionen har även förbättrats, vilket har efterfrågats av kommuninvånarna.
– Vi hjälper besökaren att snabbt hitta rätt på den nya webbplatsen på flera sätt. Dels genom en väl fungerande sökfunktion, dels med hjälp av hur innehållet på varje webbsida byggs upp, säger Debora Karlsson, projektledare för omgörningen, i pressmeddelandet.
Ambitionen har varit att göra det tydligt för användaren hur den ska navigera på sajten.
– Sidor om ansökningar för exempelvis bygglov, äldreboenden och ekonomiskt bistånd har byggts i form av tydliga guider, som steg för steg lotsar Karlstadsborna genom processen, säger Debora Karlsson.
En mer informativ sajt ska ge mer tid till de som söker kontakt med kommunen via andra kanaler.
– Vi har även prioriterat att skriva enkelt och tydligt, för att innehållet ska vara lätt att förstå och för att i förlängningen minska antalet frågor in till kommunen. Den som behöver hjälp via telefon, e-post eller besök ska naturligtvis få det, men vi ska minska antalet onödiga frågor som beror på att informationen på webbplatsen är otydlig, säger Katarina Äleklint.