Hjältar möter skurkar på operan: ”Medelålders män hulkar i bänkraderna”

Publicerad:
”I mina föräldrars generation fanns det en större klassisk allmänbildning. I dag är det filmmusiken som är den huvudsakliga kontakten med en symfoniorkester”, säger Orvar Säfström, som nu för tredje gången samarbetar med Wermlandsoperans orkester. Foto: Bengt Alm

Hjältar och skurkar ur populärkulturen är temat när sopransolisten Sabina Zweiacker möter Wermlandsoperans orkester för två kvällar på Karlstads teater.

– Ska man se medelålders män gråta nuförtiden, ja då är det under den här typen av konserter, säger producenten och presentatören Orvar Säfström.

I vidare kretsar förknippas Orvar Säfström kanske fortfarande allra mest med tv-magasinet "Filmkrönikan", som han ledde fram till 2006. Åren i SVT gjorde att han låg nära till hands när det behövdes en välkänd konferencier till filmmusikkonserter och dylikt, berättar han från hotellet i Karlstad.

– Jag märkte ganska fort att det alltid var samma musik som framfördes. Oavsett vart man åkte så upplevde jag arrangemangen som rutinmässiga, med en repertoar som ofta spretade ordentligt. Du kunde få höra musiken till "Schindler's list", "Harry Potter" och "Pippi Långstrump" under en och samma kväll. Det var helt enkelt inte genomtänkt, fanns inga teman.

Han startade ett eget produktionsbolag, med ambitionen att skräddarsy mer nischade och sammanhållna konsertprogram för orkestrar, där musiken hämtas från filmer och tv-serier, men även den spelvärld som ända sedan 1980-talet myllrar av ambitiösa soundtrack.

– Att skapa en helhet är så viktigt när det kommer till de här konserterna, och det har funkat otroligt bra. Vi gör mellan 15 och 20 konserter per år, framförallt i Sverige, Norge och Finland, men även i länder som Kanada och Nederländerna.

Operasångerskan Sabina Zweiacker tillsammans med Radiosymfonikerna i Berwaldhallen.
Operasångerskan Sabina Zweiacker tillsammans med Radiosymfonikerna i Berwaldhallen. Foto: Bo Söderström

Föredrar teatern framför CCC

Produktionen "På gott och ont", som på fredag och lördag ges på Karlstads teater, bygger på två konserter som Säfström gjorde med Radiosymfonikerna i Berwaldhallen.

– Den första hade temat hjältar, och den andra temat skurkar. Nu har vi satt ihop det. En del av karaktärerna som konserten bygger på är väldigt självklara, som Prinsessan Leia eller Indiana Jones för att nämna två exempel. Men det är även roligt att få dyka ner i figurer som Keyser Söze från "The usual suspects". Orkestern kommer även att framföra musik från "Die hard", där en av mina personliga favoritskurkar figurerar i form av Alan Rickmans Hans Gruber. Så det blir verkligen en fajt mellan de goda och de onda.

Senast Orvar Säfström samarbetade med Wermlandsoperans orkester var man på CCC. Att nu vara tillbaka på Karlstads teater, där spelmusikkonserten "Score" blev en publiksuccé 2015, är något han välkomnar.

– När det finns en sådan magisk, underbar konsertlokal i stan så är det ju där man vill vara. Sådana här konserter riktar ju sig till viss del mot människor som i vanliga fall kanske inte upplever opera eller klassisk musik. För dem blir det en helhetsupplevelse att komma hit, med kristallkronor i taket, röd sammet, hela vippen.

Sabina Zweiacker har medverkat i de flesta av Orvar Säfströms produktioner de senaste tio åren. ”Hon är unik i Sverige med den här typen av konserter och har även en stor publik utomlands.”
Sabina Zweiacker har medverkat i de flesta av Orvar Säfströms produktioner de senaste tio åren. ”Hon är unik i Sverige med den här typen av konserter och har även en stor publik utomlands.” Foto: Karl-Johan Hjertström

"Hulkar i bänkraderna"

Filmmusiken är, menar Orvar Säfström, den orkestermusik en väldigt stor del av dagens befolkning har ett personligt förhållande till.

– I mina föräldrars generation fanns det en större klassisk allmänbildning. I dag är det filmmusiken som är den huvudsakliga kontakten med en symfoniorkester. Och den här musiken har blivit så oerhört starkt kopplad till minnen, känslor och upplevelser. Jag menar, ska man se medelålders män gråta nuförtiden, ja då är det under den här typen av konserter. Då sitter de och hulkar i bänkraderna.

Legenden om Zelda trollbinder fortfarande: ”En magisk värld att träda in i”

Artikeltaggar

BerwaldhallenFilmerFinlandHarry PotterKarlstadKlassisk musikKonserterMusikNorgeOrvar SäfströmSVTWermlandsoperan

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare